Nesten daglig kommer det tilbakekallinger på bilmodeller, og
bare i mai ble det registrert 29 tilbakekallelser kun i EU. Det innbefattet modeller
fra store produsenter som Mercedes, Porsche, Toyota, Audi, BMW, Citroën, Skoda,
ja, dere ser mønsteret. Så det er altså ikke uvanlig at modeller blir tilbakekalt,
og grunnene kan strekke seg fra en eller teknologisk duppeditt som ikke
fungerer til mulig bremsesvikt, selvantennelse og andre alvorlige feil.
til Mazda i Japan og Mexico som setter sammen 3-modellen. Den amerikanske veitrafikkadministrasjonen NHTSA mottok
nemlig 9. april en foruroligende rapport fra andre land. Der sto det: «Wheel
nuts loosened after run-in drive». Noe som betyr at det var oppdaget at
hjulmutter hadde løsnet etter innkjøring. NHTSA kastet seg selvsagt rundt, og sjekket dette med Mazda. Produsenten undersøkte saken på fabrikken i Tokyo, og kom til samme konklusjon. Ja, hjulmutter kan faktisk løsne. Dermed kunne faktisk Mazda 3-førerne risikere at hjulet falt av under kjøringen, noe man jo helst vil unngå. Tre dager senere fikk myndighetene også bekreftet at feilen
også var på bilene laget i Mexico som produserer bilene til Nord-Amerika, og nå
er altså 25.003 Mazda 3 tilbakekalt i USA. Problemet til bilene var at hjulbolten ikke var
tilstrekkelig festet til navet, og dette løses ved å etterstramme boltene. Her er rapporten til NHTSA.
da var det oppdaget en feil med programvare til den automatiske girkassen på Mazda
MX-5 som gjorde at den kunne gire ned tilfeldig. Irriterende ja, men langt fra så ille som å miste et hjul. Les også:
- Flere merker inn i Toyota-satsing
- Ford filmklassiker ble for populær
- Solcellebil knuser Teslas rekkevidde