Hjelp, en ny dieselmotor fra Volkswagen

Porsche har for lengst bestemt for å skrote dieselmotoren, men konsernkusine Volkswagen har ingen planer om å følge i de hjulsporene. De lanserer nå en ny og enda renere dieselmotor.


Volkswagen-gruppen (VAG) består av en rekke bilmerker, og
flere av disse havnet ut på veldig dypt vann i 2015.

Da sprakk det som nå er kjent som dieselgate, hvor flere
bilmerker manipulerte utslippsdataen rundt dieselmodeller.

-->
Kort sagt ble det installert en dings som kunne sette bilene
i en egen testmodus, og denne modusen skalerte ned utslippene slik at bilene kom
under grenseverdiene og ble dermed godkjente.

Men det lønner seg som kjent aldri å jukse, så dette ble avslørt
i 2015. Resultatet har blitt enorme bøter på mange 100 milliarder kroner, og VAG-merker
som Volkswagen, Audi og Porsche har pent måtte punge ut i både tort og svie.

Porsche er en av disse, men for dem var det ikke så vanskelig
å skrote dieselmotorer fra porteføljen.

I 2017 hadde kun 12 prosent av alle Porsche-bilene som ble
solgt dieselmotor, og siden de nå satser stort på elektrifisering bestemte de
seg like godt i 2018 for å fase ut dieselmotorene. Fra 2025 kommer det ikke en
eneste Porsche med en slik motor.

Men for Volkswagen er det en annen historie, og de selger
fortsatt en drøss med biler som er utstyrt med slike motorer.

Så istedenfor å slutte med dieselmotorer, går de motsatt
vei.

De videreutvikler dem heller.

En slik har den nye Touareg V8 TDI, og nå har virkelig Volkswagen fått testet denne motoren så ingen skal mistenke de for juks.

Det tyske merket sier at utslippsverdiene er satt av
uavhengige test- og dataspesialister, og at de er basert på virkelig kjøring (RDE)
og ikke i et testlaboratorium.

RDE-målingene definert av EU skal være ganske like de
verdiene som vanlig bruk gir, og er et supplement til den mye omtalte WLTP-testsyklusen
som er langt strengere enn den tidligere NEDC.

Volkswagen har testet Touareg V8 TDI i tre tyske byområder,
en ganske flat en og to med ganske kupert terreng.

Resultatet er ifølge Volkswagen et utslipp som er langt under Euro 6-grensen på 80 mg/km.

I det ganske så flate terrenget var utslippet 10 mg/km, og i
den andre byen var det på 13 mg/km, og den tredje ga 20 mg/km.

Dermed snittet modellen på kun 14 mg/km NOx, og Euro 6 setter altså en grense på 80 mg/km.

Dette har de klart å oppnå ved å bruke flere nye løsninger.

Touareg V8 TDI er den første fra Volkswagen som
også har et nytt rensesystem i eksosanlegget som filtrerer nitrogenoksider, og en
katalysator gjør om NOx til ufarlig damp ved hjelp av AdBlue. Som alle TDI-versjonene
til Volkswagen har også denne et diesel-partikkelfilter.

Og vi må ikke glemme at Touareg V8 TDI har et skikkelig
beist under panseret, så her har ikke Volkswagen prøvde å lure til seg et godt
resultat med en liten og svak dieselmotor.

Dette er en motor på 421 hestekrefter og et dreiemoment på voksne 900 Nm, så har du en diger campingvogn du skal slepe med deg er denne perfekt. Det maksimale momentet er tilgjengelig allerede fra 1.250 r/min, og det er ekstremt.

Bilen har variabel twin-turbo, og den den første er på jobb når det er lavt turtall, mens den andre slår inn når motoren bikker 2.200 r/min.

Touareg V8 TDI er ikke den eneste dieselen hos Volkswagen
som har lave NOx-verdier, og den nye generasjonen Golf kommer også med en ny 4-sylindret
dieselmotor med langt mindre utslipp enn tidligere.

Så dieselmotoren kommer til å leve videre, og nå er den heller
ingen NOx-versting.

Les også:

Les mer om:

Nyheter