De tre personene bak Mercedes var som kjent Karl Benz, Gottlieb
Daimler og Wilhelm Maybach, så hvordan i alle dager endte bilene opp med å hete
Mercedes? Ja, det kan man saktens lure på, og svaret skal du også få. På slutten av 1800-tallet var det en diplomat og forretningsmann
kalt Emil Jellinek som så en annonse fra DMG (Daimler Motoren Gesellschaft)
grunnlagt av Daimler og Maybach, og den bilinteresserte karen ble svært så nysgjerrig.
å sjekke dette ut nærmere, og prosjektet virket så lovende ut at han endte opp
som en salgsrepresentant for dem. DMG så raskt at veien til publisitet gikk gjennom motorsport, så de hanket inn noen ingeniører som skulle se om også de kunne og skulle kaste seg på dette fenomenet. En av disse, Wilhelm Bauer, var i overkant entusiastisk, så
han bestemte seg plutselig for å delta på et løp i Nice i 1900. Det endte
fatalt. I begynnelsen av løpet måtte svinge unna noen tilskuere, bilen traff en
stein og han døde. Konsekvensen var at DMG droppet motorsport-prosjektet. Jellinek var dog svært så interessert i denne nye og fartsfylte
greia, og tilbydde Wilhelm Maybach en anselig sum om han designet en sportsbil
til han. På denne tiden så bilene ut som hestevogner, men Maybach kom
opp med et design ingen hadde sett før. Den ble laget på en helt ny arkitektur,
og er i ettertid ansett som den første moderne bilen.
av det som i dag er det internasjonale designsenteret til Mercedes i Nice. Ettersom bilen var spesiallaget for Jellinek, fikk han også
bestemme navnet. Det ble Mercedes 35 PS, oppkalt etter datteren som het
Mercedes. Dette ble altså navnet på den første «moderne» bilen fra DMG, og ble
en mal på hva disse bilene skulle hete i etterkant. På 1920-tallet var Tyskland lammet av en bilkrise, og
allerede i 1919 foreslo Benz & Cie en sammenslåing med DMG for å overleve. Benz
& Cie var altså selskapet som Karl Benz, bilens gudfar, stiftet tilbake i 1883. En forverring av krisen i 1924 satte fart på samtalene, og i
1926 slo de to selskapene endelig seg sammen. Navnet på selskapet ble Daimler-Benz AG, og de ble også enig
om å bruke betegnelsen Mercedes-Benz på alle modellene.
modell, ettersom den var langt mer framtidsrettet enn de motoriserte
hestevognene som regjerte i 1901. Den satte altså en helt ny standard, og
regjerte selvsagt både under løpet den ble bestilt til og i etterkant. Siden den gang har Mercedes-Benz blitt en dominerende aktør innen motorsporten, men har også en svært så viktig genrell bilarv å ta vare på. Så de har nå laget seg et konsept som hyller både ur-Mercedes og framtiden, og denne er kalt «Vision Mercedes Simplex». Mercedes sier at den viderefører DNA’et som gjør at de kan «sette
nye mobilitetsstandarder gang på gang, både i går, i dag og i morgen». Ja, det
er deres ord. Det er ikke så godt å beskrive bilen, foruten at den har fire frittstående hjul, et sete og ratt. Et par viktige ting mangler imidlertid, slik som frontrute og dører. Så det er kanskje like greit at du ser den selv: Framme hvor radiatoren normalt er finner vi navnet «Mercedes»
innfelt i en gullramme, og alt innenfor rammen er faktisk et 3D-display. Det
vil altså være mulig å vise viktig kjøreinfo der grillen er, for eksempel til myke
trafikanter. På innsiden sier Mercedes at de har latt seg inspirere av både
«motorsykler og nautisk design», og måten infoen blir vist på er kalt «hyper analogt».
Det vil si at infoen vises kun på rett tid, som for eksempel farten eller
navigasjonen. Annen info blir kun vist når den aktuelle situasjonen tilsier
dette, og et stort stjernemønstret panel kan vise alt dette. Her er flere bilder av framtidsbilen som hedrer fortiden, hvor
du også kan se hvordan den ser ut på innsiden: Les også: