Det skjer ikke hver dag at Morgan presenterer en ny modell. Det skjer ikke en gang hvert år. Vi må mer på hvert skuddår og der omkring, for så sjeldent er det altså.
Det ærverdige britiske merket lager i dag kun to forskjellige modeller, Morgan Plus Four og Morgan Plus Six. Jepp, det er det.
-->
Nå gjør de litt mer enn bare lager to modeller. For de kommer i ny og ne med spesialutgaver, og de har også på gang en ny 3-hjuling som skal erstatte den utgående modellen. Morgan startet jo med å lage motoriserte 3-hjulinger for godt over 100 år siden, så denne arven tar de fortsatt vare på.
En modell som de brukte å produsere heter Plus 8, og denne kjenner selvsagt alle norske Morgan-entusiaster. Og det er mange av dem!
Plus 8 ble først produsert fra 1968 til 2004, og deretter fra 2012 til 2018. Og Morgan har langt fra glemt modellen.
For nå klinker de til med en ny utgave kalt Morgan Plus 8 GTR, og dette blir intet mindre enn tidenes sterkeste Morgan-modell.
Slik ser den svært så stilfulle modellen ut:
Morgan skal kun lage ni eksemplarer av denne spesialmodellen, og den aller første er nå produsert.
Den bilen er lakkert i vakre Yas Marina Blue, og det er ikke tilfeldig. Morgan vil hylle racerbilen av Plus 8 kalt Big Blue fra 1990-tallet med Plus 8 GTR.
Grunnen til at den kommer i sterkt begrenset opplag er at Morgan rett og slett ikke har flere Plus 8 rullende chassis tilgjengelig.
Britene kan fortelle at de andre åtte bilene alle er i produksjon, og flere av disse vil bli ferdig innen slutten av året og de resterende tidlig i 2022.
Siden Plus 8 GTR er svært eksklusiv, har hver kunde fått jobbe tett med Morgans designteam slik at bilene virkelig blir skreddersydde og helt unike. Ingen vil altså være helt like.
De ni bilene vil også komme i forskjellige konfigurasjoner av drivlinjer i henhold til kundens krav, og fem skal eksporteres globalt.
Ytelsesoppgraderinger inkluderer en ny motortuning og sportseksos i kanonstil med doble rør. Dette øker både gassresponsen og den totale kraften i forhold til forrige produksjon Plus 8.
‒ Vi er glade for å slippe de første bildene av Plus 8 GTR etter designskissene publisert tidligere i år, sier Steve Morris, styreformann og administrerende direktør.
‒ Plus 8 GTR representerer en mulighet for Morgan til å feire V8-motoren igjen, noe vi ikke hadde forventet å gjøre siden vi satte sluttstrek for Plus 8 og Aero 8-modellene i 2018. Slående design, det fineste håndverket og en spennende sportsbil å kjøre, Plus 8 GTR er den perfekte svanesangen til Morgan V8.
Morgan-ekspertene ser umiddelbart at Plus 8 GTR skiller seg fra moderne Morgan-biler med den høye skulderlinjen, mens de fem-eikers hjulene med senterbolt skal minne om Morgans 1990-talls Plus 8 racerbiler.
Ytterligere designelementer inkluderer en revidert bakre ende, frontvinger og en frontsplitter, som alle er håndlaget og av aluminium.
Montering av en hard topp med cockpitventilasjon fullfører den raseinspirerte estetikken.
På innside er det også mulig å velge racingseter og seler i karbonfiber, det er en unik grafikkfunksjon og hver GTR er utstyrt med en plakett som angir nummeret i produksjonssekvensen.
«Big Blue», racerbilen som er inspirasjonen, var den første fra Morgans med et chassis av limt aluminium, som siden skulle underbygge Aero 8- og «Aero-chassis» Plus 8-modellene.
Akkurat det er jo veldig passende, for Morgan har nå på gang en ny plattform kalt CX-Generation som er basert på aluminium.
Som med alle Morgan, er hver og en av Plus 8 GTR håndlaget ved bruk av tradisjonelle karosseriteknikker.
Plus 8 GTR er årets andre spesialprosjekt signert Morgan, etter Plus Four CX-T. Begge skal ifølge Morgan selv feire håndverk, design og kjøreopplevelse.
Morgan Plus 8 GTR har for øvrig 380 hestekrefter, og blir dermed den sterkeste produksjonsmodellen i Morgans historie.
Her er flere bilder av den vakre blå Morgan Plus 8 GTR som er den som er først ut av de ni eksemplarene:
Les også: