For rallyinteresserte nordmenn klinger navnet Prodrive spesielt godt.
Dette er et britisk selskap som ble grunnlagt av David Richards tilbake i 1984, og briten visste hva han gjorde.
-->
For allerede i 1976 etablerte han sin egen motorsport-serie, og var innom Fiat og Ford før han opprettet Prodrive som sto bak bilene til Rothmans Porsche Rally Team i 1984.
Så gikk ferden videre til BMW, før han møtte Fuji Heavy Industries under Safari-rallyet i 1989. Ja, selskapet bak Subaru.
Det førte til en ambisiøs rally-plan, og ikke minst opprettelsen av Subaru World Rally Team (SWRT) ‒ etterkommeren av Subaru Rally Team Japan opprettet i 1980.
Deretter entret både Prodrive og Subaru inn i litt av en gullader.
Richards hadde åpenbart et veldig godt øye for rallytalenter, og i 1995 kom det store gjennombruddet.
Anført av storstjernene Colin McRae og Carlos Sainz (faren til F1-fører med samme navn) føk Subaru World Rally Team inn til VM-tittelen både for lag og for fører i 1995, og Subaru og Prodrive tok også lagtittelen de neste to årene.
Den neste fører-tittelen kom i 2001, og da hadde Richard Burns overtatt ansvaret som førstefører. En av nykommerne på Subaru-laget det året het for øvrig Petter Solberg, en 26 år gammel fører fra Spydeberg og Norge som hadde forlatt Ford M-Sport til fordel for Subaru året før.
Burns snappet tittelen rett foran panseret på McRae, som da kjørte for nettopp Ford M-Sport, mens Solberg som så mange andre på den tiden slet med å komme seg i mål og endte totalt på 10. plass.
Året etter flekset derimot Solberg musklene.
Spydeberg-ekspressen avsluttet den sesongen med å vinne Rally GB, noe som også tok han opp til 2. plassen i sammendraget. Men opp til vinneren var det et lite hav av poeng, for Marcus Grönholm hadde nemlig mer enn dobbelt så mange poeng som nordmannen.
Men året etter mer enn tettet Solberg luka til Peugeot-føreren.
2003-sesongen skulle bli en episk kamp mellom Solberg og det som skulle bli tidenes beste rallyfører, en ung franskmann ved navn Sébastien Loeb hos Citroën Total.
Det ble en drømmestart for en av dem, og en marerittstart for den andre.
Det var Loeb som åpnet ved å vinne i Monte Carlo, og Solberg måtte bryte etter å ha truffet fjellveggen på den femte fartsprøven. Før det var han helt på høyde med asfaltspesialistene.
Begge de to lå langt bak den regjerende mesteren Marcus Grönholm etter fem VM-runder, men så satte marerittet inn for Peugeot Total-føreren. Finnen brøt fem av de seks neste rundene, og både Solberg og Loeb benyttet muligheten til å hente inn forspranget.
Da tre VM-runder gjensto lå alt til rette for at Loeb skulle ta sin første VM-tittel, men Solberg svarte med to seire og en 5. plass i sesongavslutningen.
Dermed kunne Prodrive, Subaru og Norge jublet for verdensmesteren i 2003, ett lite poeng foran Loeb.
Nå fikk franskmannen sin revansje, for å si det forsiktig.
For Loeb tok deretter ni VM-titler ‒ på rad! Deretter fant han ut at han måtte gjøre noe annet, og kjørte kun fire VM-runder i 2013 før han la opp. Han vant to av dem…
For Prodrive og Subaru var det slutt flere år før dette, for Subaru ga opp rallysatstingen etter 2008-sesongen.
Prodrive var også involvert i rally etter det, i tillegg til rallycross. Richards hadde også en stor drøm om å delta i formel 1, men tross mange iherdige forsøk ble planene til slutt lagt helt på is i 2010.
Fire år før det kunne Prodrive vise fram sin egen bil, rett og slett kalt P2. Denne var for spesielt interesserte.
For Prodrive brukte plattformen til minibilen Subaru R1 som basis, og satte like godt inn en motor fra råskinnet Impreza WRX STi. Den oppskriften kunne selvsagt aldri bli en suksess.
De siste årene har Prodrive vært involvert i motorsporten sammen med Aston Martin Racing i langdistanse-VM og Renault i rallycross-VM, og ikke minst i noe som kalles World Rally-Raid Championship (W2RC) sammen med laget Bahrain Raid Xtreme (BRX).
Her er det sanddyner og langt mer krevende terreng som gjelder, og litt morsomt med tanke på duellen mellom Solberg og Loeb tilbake i 2003 ‒ føreren til Prodrive er nettopp den franske ratt-guden. Ringen er sluttet.
Og enda morsommere. Prodrive akter å lage en versjon av BRX som skal selges til interesserte, og den blir mye råere enn den som Loeb kjører. Jepp.
Prodrive har selv beskrevet den som «verdens første fullstendige helterrengs hyperbil». Intet mindre!
Prodrive viser oss altså en bil som heter Hunter, som er et 600 hk firehjulsdrevet terrengmonster med «uovertruffen evne og ytelse i ethvert landskap». Ja, det siste ifølge Prodrive.
Bilen er altså født ut av BRX-bilen kjørt av ni ganger verdensmester Sébastien Loeb, og trives aller best i Dakar-terreng som ørkensand, sanddyner og røffe fjellstier.
Den er altså enda mer ekstrem enn den Loeb kjører, for her er det 50 prosent mer krefter i den 3.5-liters V6-motoren med to turboer. Det er også en lengre fjæringsvandring for å absorbere selv det tøffeste terrenget.
Den er også mer raffinert, og ingen bør klage på designet. Seriøst!
For mannen bak det er legenden Ian Callum, designeren som sto bak tre av bilene som ble kåret til «årets design» på 2010-tallet ‒ Jaguar F-Type, F-Pace og I-Pace.
Han har nå kastet seg over interiøret til Hunter, og meningen er å gjøre dette til noe som kan brukes i det daglige. Så Hunter er utstyrt med et digitalt display som viser all nødvendig informasjon, mens midtkonsollen rommer de mer tradisjonelle kontrollene som finnes på en landeveisbil.
Prodrive sier at Hunter er et produkt av over 40 år med terrengkonkurranse, og styrelederen er også fornøyd med sluttresultatet. Ja, det er David Richards.
‒ Det er mange hyperbiler på markedet, men alle trenger gode veier eller til og med racerbaner for å vise fram ytelsen, sier han.
‒ Vi identifiserte at i visse deler av verden, spesielt Midtøsten, er det store områder som fortsatt kan utforskes langt utenfor asfaltveiene. Så hvorfor ikke lage et kjøretøy som gir muligheten til å utforske disse regionene, med ytelse langt utover det som terrengkjøretøy har tilbydd før?
Ja, hvorfor ikke, og det er nettopp det Prodrive altså har gjort.
Hunter har fortsatt den samme motoren, drivverket og fjæringen som Dakar-utgaven, men for å forbedre kjørbarheten har den manuelle sekvensielle girkassen blitt erstattet av et 6-trinns padleskift som gir et jevnt girskifte på bare millisekunder.
Ettersom hyperbilen ikke trenger å overholde strenge konkurranseregler har kraften økt til over 600 hk og 700 Nm med dreiemoment i salgsversjonen. De har også justert utveksling slik at kraften er jevnere og bilen er enklere å kjøre.
Prodrive anslår at dette vil gi den en tid på 0-100 km/t på mindre enn 4 sekunder, og en topphastighet på nesten 300 km/t.
Men bilen er utstyrt med skreddersydde 35-tommers terrengdekk designet for å optimalisere grepet over ulendt terreng og sand, så det går ikke like heseblesende unna med disse monsterdekkene.
‒ Vi tok en bevisst beslutning om å holde hyperbilen Hunter så nær originalen som mulig, sier Richards.
‒ Det handler om å gi eiere muligheten til å oppleve hvordan det er å kjøre Loebs Dakar-bil over ørkenen, men med alle bekvemmelighetene som en landeveisbil har. Og muligheten til å kjøre den fra hjemmet ditt, gjennom en by, til et hvilket som helst reisemål du velger.
Bilen er satt sammen på et spesielt chassis i stål med høy strekkfasthet, noe som gir både en stiv plattform for å optimere fjæringsgeometrien og ytelsen samt et FIA-standard sikkerhetsbur for å beskytte passasjerene.
Og fartsdumper bør være en drøm. For fjæringene på hvert hjørne vandrer hele 400 mm, noe som er 50 mm mer enn på konkurransebilen.
Bremser med seks kalipere og ventilerte skiver bør også sørge for at det er mulig å stoppe lynraskt, og Prodrive opplyser at bilen er designet for et perfekt tyngdepunkt og med et karosseri laget av lett karbonkompositt.
‒ Det første utviklingskjøretøyet er for tiden på turné i Midtøsten, hvor kundene blir tilbudt muligheten til å kjøre Hunter og bekrefter deres personlige spesifikasjoner for produksjonsbiler som skal leveres senere i år, sier Richards.
Så ja, går alt etter planen så er allerede den første rene terrengbilen i hyperbil-segmentet klar allerede i år.
Og den er kanskje noe for Petter Solberg? Som i så fall bør bestille den i blå, slik som jo de berømte Subaru-bilene fra Prodrive var.
Slik ser terrengmonsteret Prodrive Hunter ut:
Les også: