Tidlig i sommer kunne Human Horizons endelig starte leveringene av HiPhi X i Kina, og i september dyttet den like godt selveste Porsche Taycan ned fra luksus-tronen.
Human Horizons er en av disse nye og hardsatsende elbilprodusentene i Kina, og har på rekordtid satt sammen en ganske så smart og moderne elbil.
Om Human Horizons følger i hjulsporene på andre kinesiske biler som Nio, BYD og Hongqi, så kan vi forvente at det dukker opp en HiPhi i Norge om ikke så lenge. De tre andre nevnte har nemlig store internasjonale ambisjoner, og det første steget er å selge biler i lille Norge. Jepp, Kina og Norge har blitt bestevenner.
-->
Human Horizons vil nok ikke være noe dårligere, men de har altså ikke sagt noe konkret om den internasjonale satsingen enn så lenge.
Men den første bilen er altså på plass i Kina, og de er ikke mer beskjedne at de hevder at de har funnet opp et helt nytt segment ‒ techluxe. Men det mener de at bilen er teknologisk på et nytt nivå, og hører på samme tid i den mer luksuriøse klasse.
Faktisk er det ganske enkelt å finne ut hvilke biler som hører hjemme i luksusklassen i Kina, for der har de satt en grense på 500.000 kinesiske yuan. Det er rundt 650.000 norske kroner.
Alle biler som koster over en halv million yuan tilhører altså den øvre klassen, og startprisen for HiPhi X lyder på 570.000 yuan ‒ rundt 750.000 kroner.
Dermed går den inn i konkurranse med biler som Porsche Taycan, Mercedes EQC, Audi e-tron og ikke minst Tesla Model S og Model X. Dette er som vi vet steintøffe konkurrenter, men det har ikke stoppet HiPhi.
China Automotive Technology & Research Center har kommet med en oversikt over salgstallene i Kina i september, og eneren i premium-segmentet for elbiler var ingen ringere enn HiPhi X.
Tallene viser at det ble solgt 641 slike i september, mens Taycan måtte nøye seg med et salg på 585 biler.
De øvrige på topp-8-listen i segmentet er også kjent i Norge.
Nummer tre i september er en ganske så fersk nykommer i Norge, Hongqi E-HS9. Så sent som fredag kunne norske journalister sjekke den ut, og her snakker vi om en ganske så stor elbil som måler over 5,2 meter i lengden og som kan minne litt om en Rolls-Royce.
Denne må norske kjøpere fortsatt vente litt på, men Hongqi E-HS9 nærmer seg altså.
Det ble solgt 367 slike biler i Kina i forrige måned, og med det slo den noen gamle kjenninger her hjemme.
For deretter fulgte Mercedes EQC (319), Audi e-tron (226), Jaguar I-Pace (23), Tesla Model S (7) og til slutt Tesla Model X med kun seks biler.
HiPhi X som kommer i fire utgaver kan skilte med rekkevidder på godt over 500 kilometer, mens to motorer sørger for å ta den opp til 100 km/t på under fire sekunder.
Rent designmessig har den allerede hanket inn en stor internasjonal pris, nemlig den som International Design Awards leverer ut.
Ifølge Human Horizons kan HiPhi X skilte med en rekke banebrytende løsninger, her har vi listet opp en del ting som de selv hevder er verdens første i en serieprodusert bil.
Jepp, dette er en vanvittig skryteliste!
Verdens første med en sikker HOA for utviklere, som er trygg og kan masseproduseres
Verdens første uten kontaktflater og dørhåndtak
Verdens første med kontaktløs ansiktsgjenkjenningstilgang
Verdens første utstyrt med et intelligent signal display (ASI)
Verdens første intelligente kjøretøy som bruker et grafiske programmeringsgrensesnitt
Verdens første med en immersive (3D-aktig) og tilpasningsdyktig cockpit
Verdens første med muligheten til å lage AI-poesi, malerier og musikk
Verdens første med multifunksjonelt Touch-Pad-ratt
Verdens første med nivå 4 på den autonome skalaen
Verdens første utstyrt med 5G-V2X-teknologi
Det utslippsfrie premium-segmentet i Kina utgjør en smule av det totale bilmarkedet i verdens mest folkerike land, og totalt ble det registrert 1,582 million nybiler der i september. Dette er en oppgang på 9,1 prosent fra august, og det var de såkalte ny-energi-bilene som sørget for denne.
Slike biler økte nemlig med hele 33,2 prosent i forhold til måneden før, og det ble totalt registrert 334.000 slike biler i september.
Les også: