Det er selskapet Human Horizons som står bak HiPhi, og vi har ventet en liten evighet på merket nå. For det har gått over fire år siden vi så prototypen av en elbil som skulle bli til HiPhi X, men til merkets forsvar dukket det jo opp en pandemi som skulle lamme verden ikke så altfor lenge etter.
Men i 2021 kunne de endelig levere ut sin aller første bil, og første land i den store satstingen var selvsagt hjemlandet Kina.
-->
I vår fikk HiPhi X endelig europeisk godkjenning, og da tok det ikke mange dager før det var klart at de skulle komme til Norge. Elbilhovedstaden i nord skal prioriteres sammen med Tyskland, men vi må også se oss slått av den europeiske bilhovedstaden.
For nå har HiPhi gjennomført den offisielle åpningen av første HiPhi Hub i Europa, og denne befinner seg altså i tyske München.
Hub-konseptet er allerede rullet ut i mer enn 100 steder i Kina, og åpner for å se og oppleve elbilene som HiPhi har tilgjengelig. Og det er en «super-SUV» i form av HiPhi X, en «digital GT» kalt HiPhi Z og den nye «LuxTech SUV» som heter HiPhi Y.
Visningssenteret i Tyskland har en innside inspirert av nettopp LuxTech HiPhi-serien, som ifølge merket selv kombinerer en «verdens første teknologi» med banebrytende design.
‒ Åpningen av vår første europeiske HiPhi Hub er et viktig øyeblikk, ettersom vi bringer det bestselgende premium EV-merket i Kina til et helt nytt marked, sier HiPhis CTO og medgründer, Mark Stanton.
‒ Vi vet at produktet og merket er sterke på grunn av den enorme suksessen i Kina, men vi ønsker å sikre at vi nøye oversetter en ekte luksusopplevelse til europeiske kunder, og dette er det første steget i den reisen.
Neste på lista er altså Oslo og Norge, og deretter skal HiPhi videre ut i Europa. Det ble allerede i sommer åpnet for bestillinger av HiPhi X og Z i de to første landene, og salget av HiPhi Y skal ifølge merket selv starte mot slutten av 2023.
HiPhi Z blir betegnet som en helelektrisk luksus-GT og gikk inn i kinesisk produksjon i fjor, og leverer en maksimal effekt på 494 kW (672 hk) via to elektriske motorer. Dette åpner for 0-100 km/t på 3,8 sekunder, mens batteriet på 120 kWh skal gi en WLTP-rekkevidde som er opplyst til 555 kilometer.
HiPhi X har fått betegnelsen super-SUV og som skal blande sammen banebrytende teknologi med luksus og avansert design, inkludert berøringsfrie automatiske vingedører.
Slik ser HiPhi X ut når nysgjerrige i München studerer den:
Den tredje følger også filosofien til Z og X, og HiPhi Y har i tillegg til nevnte vingedører også noe så spesielt som en robotarmmontert infotainmentskjerm og byr også på firehjulsstyring.
Den tredje modellen består av Flagship-, Long Range-, Elite- og Pioneer-versjoner, hvor Long Range er utstyrt med et 115 kWh stort batteri og har en CLTC-rekkevidde på 810 kilometer. Standardbatteriet er for øvrig på 76,6 kWh, og åpner for CLTC-rekkevidde på 560 kilometer. WLTP-tallene er ikke klare.
HiPhi har store forventninger til den nye Y-modellen, som så sent som i august ble levert til over tusen nye kunder hjemme i Kina.
Og snart kan nordmenn selv sjekke ut hva HiPhi har å tilby, for det aller første HiPhi Hub har altså åpnet i München. Og slik ser det senteret ut fra utsiden:
Les også: