Ford har allerede avslørt ganske så mye rundt den kommende Ford E-Transit, men prisen er fortsatt ikke klar. Men vi får nå et godt hint om hvor den helelektriske varebilen lander.
Fords satsing på helelektriske kjøretøy har tre store milepæler.
Den første er allerede unnagjort, nemlig å komme med sin første rene elbilmodell. Dette er som kjent Mustang Mach-E, som er på plass i Norge nå.
-->
De to andre inkluderer særs viktige segmenter for Ford, nyttekjøretøy og pickuper.
For nyttekjøretøyene er det gode, gamle Transit som skal stå for transformasjonen, mens pickupen baserer seg på en av verdens aller mest populære biler ‒ F-150. Elversjonen heter F-150 Lightning, og skal være klar til våren.
Den er ikke så aktuell for kundene i Europa, men det er iallfall den som skal bære den elektriske fanen for nyttekjøretøyene.
Ford Transit er en legende innen varetransporten, og arbeidshesten har nå rukket å bli hele 56 år. Inkluderer vi forgjengeren kalt Taunus Transit, så har Ford produsert biler med Transit-navnet i meget respektable 68 år.
Dette er en varebil som ble født i Europa, og er dermed en ganske viktig bil her på det gamle kontinentet. Det blir ikke minst E-Transit, modellen som skal ta navnet videre inn i framtiden.
Ford har allerede avslørt det meste rundt den elektriske versjonen, som at den skal komme i hele 25 versjoner, er koblet til nett og byr på rekkevidder opp mot 317 kilometer.
Nå indikerer Ford også at prisen skal bli attraktiv, uten at vi konkret får norske priser. Men de er ikke så langt unna.
– Vi lanserer de endelige prisene i Norge om kort tid ‒ og det vi kan si er at vi ønsker å sette fart i utviklingen av flere elektriske nyttekjøretøy inn på det norske markedet så raskt som mulig, sier Ford Motor Norges administrerende direktør, Per Gunnar Berg.
Den daglige lederen for kommersielle kjøretøyer i Ford Europa, Hans Schep, gir et litt mer konkret prishint:
– Som referanse kan vi si at i England vil vi ha en startpris på 42.000 pund (eks mva) når det åpnes for bestilling i oktober, sier han.
I skrivende stund er dette ganske så eksakt en halv million kroner, litt over det en vanlig Transit starter på i dag.
Den engelske prisen er ganske lik startprisen for Mustang Mach-E i Storbritannia, og denne starter på 422.000 kroner her i Norge.
Norge får faktisk en tidlig titt på den kommende E-Transit, for to norske selskaper inkludert Posten skal nå teste ut en prototype av bilen før den går inn i produksjon. De skal deretter gi tilbakemeldinger til Ford, som da får muligheten til å tilpasse modellen som skal ut på marked.
– Akkurat som nye Ford Mustang Mach-E har solgt svært bra og allerede er en suksess innenfor personbilsegmentet, tyder all interessen vi har hatt rundt nye E-Transit på at denne også vil gjøre det svært godt innenfor nyttekjøretøysegmentet, sier Berg.
‒ Ved kjøp av en Transit vet kundene at de også kjøper mer enn 50 års erfaring, et stort forhandlernettverk, sertifisert påbygger og et stort utvalg av digitale verktøy som virkelig vil utgjøre en forskjell i det daglige.
Neste steg for Ford Norge er å åpne opp for bestillinger, og da bør også de norske prisene være klare. Dette skjer i oktober, og planen er at E-Transit deretter skal lanseres til våren.
Les også: