Hyundai Ioniq 5 N nærmer seg premiere, og dette blir en elbil som til og med takler en racerbane som Nordschleife. (Fotos: Hyundai)

Her lufter Ioniq 5 N seg på Nordschleife

Med en verdenspremiere bare uker unna, viser Hyundai fram en Ioniq 5 N som får kjørt seg på selveste Nürburgrings Nordsløyfe ‒ verdens mest utfordrende racerbane. Se video.


For et merke som Hyundai er ikke overgangen til elektriske biler komplett før de også kan tilby helelektriske N-modeller ‒ disse litt mer potente utgavene av de vanlige bilene.

Den aller første blir Ioniq 5 N, og denne har allerede vært gjennom omfattende tester ‒ blant annet iskalde sådanne i nord-svenske Arjeplog.

-->
Nå er elbilen inne i de aller siste før den skal avdukes under den store fartsfestivalen i britiske Goodwood, og det innebærer som vanlig utallige runder rundt Nordschleife.

Dette gjør Hyundai med alle N-bilene, for her får man sjekket bilens ytelser til det ytterste rundt den 20,6 kilometer lange banen. For alle disse skal følge tre stikkord ‒ Corner Rascal, Racetrack Capability og Everyday Sportscar. Den skal altså håndtere svinger, en racerbane og hverdagslig bruk.

For å oppnå dette er den potente N-bilen utviklet både i koreanske Namyang R&D Center og på testsenteret i Nürburgring, og ved sistnevnte har man altså en racerbane som åpner for de siste finjusteringene.

‒ Det er på Nürburgring vi former alle N-modellene til «the Nth degree», så vår første helelektriske modell må også stå til forventningene her, sier topplederen for N Brand og Motorsport i Hyundai Motor Company, Till Wartenberg.

‒ Ioniq 5 N har nettopp fullført sine 10.000 kilometer med holdbarhetstest på banens Nordschleife, og de er en viktig milepæl som bekrefter bilens høye holdbarhet og baneegenskaper. Nå har vi nettopp startet på vår andre 10.000 kilometers-test, for å virkelig presse Ioniq 5 N til grensene.

Ettersom elbilen ikke har fått sin premiere holder Hyundai fortsatt igjen det meste av informasjon, men løfter litt på sløret rundt den viktige batterikjølingen som kan være en utfordring for en elbil som Ioniq 5 N.

Varmen kontrolleres via en unik radiatorteknologi og en kraftig batterikjøler, men løsningene inkluderer også nye varmestyringssystemer som N Battery Preconditioning og N Race.

N Battery Preconditioning byr på to kjøremoduser kalt Drag mode og Track mode, og disse har ulik varmestyring for forskjellige kjøresituasjoner. Drag Mode finner den optimale temperaturen for umiddelbar bruk av maksimal kraft, mens Track modelegger til rette for lavest mulig batteritemperatur for å øke hvor mange runder man kan kjøre, forklarer Hyundai.

Videre gir N Race gir også direkte kontroll over bilens energiforbruk, med både Sprint og Endurance-moduser. Sprint er grunmodusen som åpner for full kraft umiddelbart. Endurance maksimerer rekkevidden på bane, gjennom å begrense de brå endringene i kraftutslag for å holde temperaturen og utholdenheten på optimalt nivå, kan Hyundai fortelle videre.

Hva mer vi kan forvente får vi altså vite om noen uker, for Hyundai Ioniq 5 N skal altså få premiere under den berømte Goodwood-festivalen. Mer eksakt skjer den 13. juli, og dette markerer også Hyundais første besøk i Goodwood som også huser et berømt bakkeløp.

Og vi kan være ganske sikre på at det går greit unna også med den helelektriske N-modellen, for Hyundai gir oss et lite blikk på testene rundt Nordsløyfa.

For som du kan se av videoklippet går det ganske greit unna ‒ til stor fornøyelse for den smilende testpiloten bak rattet.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter