Her «fyres» den første elektriske AC Cobra opp

I gamle dager fikk alle i nærheten med seg at en AC Cobra ble fyrt opp. Det gjør man ikke med den nye som er på vei.


Den originale Cobra’en fra 1962 var utstyrt med en V8-motor, første med en 4.3-liters versjon og deretter med en litt større 4.7-liters utgave.

Men den aller største kom med Cobra 427, for under panseret på denne var det mulig å få et Ford-utviklet monster på 7 liter som vridde ut nærmere 500 hestekrefter. Vi kan bare tenke oss lyden når denne fyrte på alle åtte sylindre.

-->
Dessverre tok Cobra-eventyret slutt altfor tidlig, for da vi entret 70-tallet var det slutt for den lille og spesielle 2-seters sportsbilen som kun veide et drøyt tonn.

Men ikke helt slutt, skulle det vise seg.

Britiske AC Cobra har nemlig våknet skikkelig til liv, og akkurat tidsnok til å rekke et ganske så stort jubileum ‒ nemlig 60 år. Og det skal de feire med stil.

For det betyr ganske så eksakte kopier av den som kom i 1962, noe som bør gi bøttevis at nostalgi for alle som minnes bilen. Det er dog en stor forskjell.

Det kommer ikke noe V8-brøl når tenningsnøkkelen vris rundt.

Under skallet på den nye Cobra-versjonen er nemlig det tradisjonelle drivverket erstattet med et helelektrisk et, og bilen heter da også AC Cobra Series 1 electric. Det gjenoppstår altså som en ren elbil.

Etter flere år med utvikling nærmer de seg endelig slutten, og nå har den første versjonen endelig fått asfalt under dekkene.

‒ Jeg er så stolt av teamet bak dette prosjektet, og timene som er brukt til å gjøre denne bilen så spesiell. Dette er britisk ingeniørfag og teknologi på sitt beste, og opprettholder AC Car's tilnærming til å produsere kun de fineste håndbygde sportsbilene, sier Cobra-sjef Alan Lubinsky.

At kommende Cobra blir snytt for en diger V8 har ikke så mye å si på ytelsene, for som vi har lært av Tesla kan elbiler være svært så potente.

Her er den viktigste fakta rundt den elektriske AC Cobra Series 1:

  • 0-100 km/t: Rundt 4 sekunder
  • Dreiemoment: 500 Nm topp/250 Nm kontinuerlig
  • Rekkevidde: Estimert til 241 km
  • Kraft: 230 kW/308 hk
  • Batterikapasitet: 55 kWh
  • Vekt: Rundt 1.050 kg

Det er dog to ting som ikke er fullt så moro med den kommende Cobra’en.

Det første er at den kun skal produseres i 58 eksemplarer, akkurat som den aller første utgaven av den originale modellen.

Det andre er at den koster 138.000 pund i England, noe som betyr nærmere 1,7 million kroner.

Her er noen bilder av den aller første som nå får sine siste justeringer:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter