Den originale Cobra’en fra 1962 var utstyrt med en V8-motor, første med en 4.3-liters versjon og deretter med en litt større 4.7-liters utgave.
Men den aller største kom med Cobra 427, for under panseret på denne var det mulig å få et Ford-utviklet monster på 7 liter som vridde ut nærmere 500 hestekrefter. Vi kan bare tenke oss lyden når denne fyrte på alle åtte sylindre.
-->
Dessverre tok Cobra-eventyret slutt altfor tidlig, for da vi entret 70-tallet var det slutt for den lille og spesielle 2-seters sportsbilen som kun veide et drøyt tonn.
Men ikke helt slutt, skulle det vise seg.
Britiske AC Cobra har nemlig våknet skikkelig til liv, og akkurat tidsnok til å rekke et ganske så stort jubileum ‒ nemlig 60 år. Og det skal de feire med stil.
For det betyr ganske så eksakte kopier av den som kom i 1962, noe som bør gi bøttevis at nostalgi for alle som minnes bilen. Det er dog en stor forskjell.
Det kommer ikke noe V8-brøl når tenningsnøkkelen vris rundt.
Under skallet på den nye Cobra-versjonen er nemlig det tradisjonelle drivverket erstattet med et helelektrisk et, og bilen heter da også AC Cobra Series 1 electric. Det gjenoppstår altså som en ren elbil.
Etter flere år med utvikling nærmer de seg endelig slutten, og nå har den første versjonen endelig fått asfalt under dekkene.
‒ Jeg er så stolt av teamet bak dette prosjektet, og timene som er brukt til å gjøre denne bilen så spesiell. Dette er britisk ingeniørfag og teknologi på sitt beste, og opprettholder AC Car's tilnærming til å produsere kun de fineste håndbygde sportsbilene, sier Cobra-sjef Alan Lubinsky.
At kommende Cobra blir snytt for en diger V8 har ikke så mye å si på ytelsene, for som vi har lært av Tesla kan elbiler være svært så potente.
Her er den viktigste fakta rundt den elektriske AC Cobra Series 1:
0-100 km/t: Rundt 4 sekunder
Dreiemoment: 500 Nm topp/250 Nm kontinuerlig
Rekkevidde: Estimert til 241 km
Kraft: 230 kW/308 hk
Batterikapasitet: 55 kWh
Vekt: Rundt 1.050 kg
Det er dog to ting som ikke er fullt så moro med den kommende Cobra’en.
Det første er at den kun skal produseres i 58 eksemplarer, akkurat som den aller første utgaven av den originale modellen.
Det andre er at den koster 138.000 pund i England, noe som betyr nærmere 1,7 million kroner.
Her er noen bilder av den aller første som nå får sine siste justeringer:
Les også: