Britene er på jakt etter en ny fartsrekord på land, og må i
så fall klare solide 1.128 km/t. Men ambisjonene er langt større enn det, og faktisk vil de
bryte seg gjennom lydmuren med god margin.
Bloodhound sikter seg på drømmegrensen 1.000 mph. Men skal et kjøretøy på fire hjul kunne bikke 1.609 km/t
kreves det en enorm innsats, og gjengen har faktisk brukt rundt 10 år bare å
komme seg dit de er i dag. Nå henger dette også sammen med økonomiske utfordringer, og
først da en britisk forretningsmann reddet prosjektet fra å gå konkurs i 2018
har det virkelig fått fart på seg. Det går faktisk nå så raskt unna at de har funnet veien til
en ørken i Sør-Afrika, hvor selve rekordforsøket skal ta plass til neste år. Men nå er det viktige tester som skal gjennomføres, og det betyr også at blodhunden må luftes. Dette er en jet- og rakettdrevet bil som totalt kan skryte
av 54.000 hestekrefter, og når den toppfarten vil den bevege seg så raskt at
den tilbakelegger 4,5 fotballbaner ‒ i sekundet. Det er utfordrende vindforhold i Sør-Afrika, men under den
første skikkelige testen klarte de å presse blodhunden i 537 km/t. Det klarte
den på under 20 sekunder, og teamet rapporterte at alt gikk som planlagt.
skal ta Bloodhound opp i, men lå litt under disse helt til den siste testen de
foreløpig har gjort. Da fikk han beskjed om å nå 450 mph, noe som tilsvarer 724
km/t. Men Green, som også var testpilot da Thrust satte den
gjeldende verdensrekord tilbake i 1997, gjorde denne gangen motsatt av den
tidligere trenden. Han gasset på til 440 mph, før den naturlige kraften deretter skjøv bilen opp til 461 mph, som tilsvarer 742 km/t som for eksempel er raskere enn et Dash 8-fly.
landejorda, og siden alt fungerte tilnærmet perfekt ligger de godt an til å
sette ny rekord. Faktisk skulle teamet ut på en ny testtur samme dag, men ble
overrasket av en ørkenstorm som gjorde at de måtte nøye seg med den ene turen. Her skyter Bloodhound fart til 742 km/t, og vi innrømmer det
mer enn gjerne ‒ dette er imponerende greier. Les også: