Her er stasjonsvognen av nye Peugeot 308

Selvsagt har Peugeot også klar en SW av nye 308 vist fram i mars, og ikke overraskende blir også denne tilgjengelig som en ladbar hybrid.


Peugeot 308 er riktignok ikke like populær som Peugeot 208, men det er jo veldig få biler som er uavhengig av merke. Faktisk toppet 208 og 2008 salgslistene i Europa i april, og jaggu hadde ikke det franske merket nok en modell blant de 10 mest populær, 3008 på 9. plass.

Og nå har de klar en fjerde modell som også kan blande seg inn blant de mestselgende bilene i Europa, nemlig en helt ny 308.

Her snakker vi om modellen som faktisk ble kåret til årets bil i Europa i 2014, og som i mars ble avduket i 3. generasjon.

Den store nyheten er at 308 nå blir satt sammen på en ny versjon av EMP2-plattformen, noe som gjør den sterkere, større og langt mer moderne med teknologiske løsninger som en ny i-Cockpit som inkluderer i-Connect og flere førerassistenter.

Nye Peugeot 308 har også fått et nytt design som inkluderer nye LED-lykter og en helt ny logo, samt at den blir tilgjengelig med drivlinjer som dekker enda flere behov.

Og nå dekker den også behovet for de som trenger enda mer plass. Altså en stasjonsvogn, kjent som en SW (Station Wagon) i Peugeot-verden.

Peugeot 308 SW blir tilgjengelig både som diesel, bensin og hybrid ‒ sistnevnte i to effektvarianter. I likhet med den «vanlige» 308 blir også 308 SW både lengre og lavere (5,5 cm lengre og 2 cm lavere) enn dagens utgave, noe som bidrar til et mer sportslig og aggressivt uttrykk. En annen fordel bør være enda bedre innvendig plass og et stort bagasjerom ‒ sistnevnte lyder på 608 liter (548 liter på PHEV) for den kommende utgaven.

‒ 308 SW leverer igjen på utseende, utstyr, teknologi og kjøreglede, slår Rune Hensel, direktør for Peugeot Norge hos Bertel O. Steen, fast.

‒ 308 er første modell med ny logo, og i høyeste grad en del av Peugeots elektriske framtid. Den blir en viktig modell for Peugeot i årene som kommer.

Franskmennene har lagt ekstra vekt på komforten i nye 308, og et eksempel er tykkere glass i siderutene som bør ta ned det utvendige støynivået og klimaanlegget som har fått et nytt luftrensesystem som overvåker luftkvaliteten på innsiden. Fra utstyrsnivå GT renser det også ut partikler og lukt.

308 SW får de to samme hybrid-alternativene som nye 308, og som etter alle solemerker blir de som selger her i Norge.

Hybrid 180 e-EAT kombinerer en bensinmotor med 150 hestekrefter med en el-motoren på 110 hk, og har en oppgitt elektrisk rekkevidde på 60 kilometer.

Storesøster har systemet Hybrid 225 e-EAT8 og benytter seg av en bensinmotor på 180 hk i kombinasjon med el-motor på 110 hestekrefter. Denne utgaven har en oppgitt elektrisk rekkevidde på 59 kilometer.

Begge disse er utstyrt med et batteri på 12,4 kWh.

Nye 308 kommer også med Peugeot i-Cockpit med 3D-teknologi og i-Connect som utgjør infotainment-systemet, og de sentrale elementene er instrumentskjermen og berøringsskjermen, begge på 10 tommer.

Som i-Connect sier er bilen også koblet til nett, og Peugeot har selvsagt utstyrt den med en rekke førerassistenter inkludert en adaptiv cruisekontroll som senker farten gjennom svinger avhengig av hvor skarp den er.

Peugeot Norge har en lang liste med ny teknologi som finner veien inn i 308 SW, og nevner dette:

  • Proximity handsfree start og tilgang
  • Trådløs Apple Carplay og Android Auto
  • Mulighet for tilkobling av to telefoner via blåtann
  • Oppvarmet ratt og frontrute
  • Motorisert bakluke med fotsensor
  • Ekstra lang overvåking av blindsone (75 meter)
  • Varsler om hindringer ved rygging (i tillegg til parkeringssensorer)
  • 180 grader ryggekamera med vaskefunksjon av kamera
  • 360 grader parkeringsassistanse med kameraer foran bak og på sidene

Den nye Peugeot 308 SW er meldt inn til Norge i begynnelsen av 2022, så den er fortsatt et lite stykke unna din lokale forhandler.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter