Her er sommerversjon av Maserati MC20

Italienerne har kappet taket av MC20 akkurat i tide til årets sommer-sesong.


I ny og ne dukker det opp sportsbiler som også har blitt kabrioleter, og dette stuntet har nå Maserati gjennomført med sin sportslige coupé. Den har fått navnet Maserati MC20 Cielo, og det er en tanke bak akkurat det.

MC står for Maserati Corse og henviser til racing, 20 står for 2020 som er året da Maserati startet sin nye æra, mens Cielo er italiensk og betyr himmel. Så ja, en himmelsk sportsbil for 20-tallet.

Bilen er selvsagt basert på den flotte sportsbilen MC20, men har selvfølgelig fått sine nødvendige endringer nå som taket er avtakbart.

Den nye utgaven er utstyrt med et toppmoderne elektrokromisk smart glass som umiddelbart kan forvandles vinduene fra klart til ugjennomsiktig ved å trykke på en knapp på sentralskjermen. Det er mulig gjennom en teknologi som er kalt Polymer-Dispersed Liquid Crystal (PDLC).

Videre melder Maserati selvsikkert at taket er best i klassen når det gjelder termisk isolasjon og åpnings- og lukkehastighet, og sistnevnte går da også ganske så unna. Det tar kun 12 sekunder. Teknologien holder også solstrålene ute, så det bør være ganske behagelig å kjøre også med taket oppe.

Maserati hevder like godt at denne teknologien gir MC20 Cielo «en multisensorisk kjøreopplevelse», og med taket lukket er den ugjennomsiktig og med toppen nede særs opplyst.

Det ærverdige merket understreker også at bilen er 100 prosent laget ved det historiske anlegget på Viale Ciro Menotti, så dette er en ekte Modena-spyder ‒ akkurat som coupé-versjonen.

Man skulle kanskje tro at bilene blir lettere når taket kappes, men det er faktisk motsatt. De må forsterkes når de mister dette viktige elementet.

Men MC20 Cielo er kun 65 kilo tyngre enn coupé-utgaven, og skal i likhet med både dagens MC20-versjon og den kommende helelektriske versjonen ha en «kompromissløs vridningsstivhet som tilbyr en kombinasjon av ekstraordinære kjøreegenskaper på veien og på banen», som Maserati sier.

Og ja, Maserati har også testet denne i vindtunnel, både med toppen oppe og nede, så det bør ikke være noe å utsette på aerodynamikken.

Det er bra, for det går ganske så greit unna også i en MC20 Cielo.

Motoren er fortsatt en V6 twin-turbo som kan levere 630 hestekrefter ved 7.500 r/min og 730 Nm dreiemoment ved 3.000 r/min. Det gir en kraft-til-vekt-ratio på 210 hk/liter.

0-100 km/t flyr unna på rundt 3 sekunder, 0-200 km/t på 9,2 sekunder mens den stopper fra 100 km/t på under 33 meter. Toppfarten lyder på over 320 km/t, og da anbefaler vi at toppen er på.

Maserati MC20 Cielo er for øvrig 4,67 meter lang og veier kun 1.540 kilo.

Og med sine sommerfugl-dører bør denne være en ganske så perfekt sommerbil, og som du kan se av bildene under er det iallfall ikke mye å utsette på designet.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter