- Annonse -
HjemNyheterHer er sommerversjon av Maserati MC20

Her er sommerversjon av Maserati MC20

Italienerne har kappet taket av MC20 akkurat i tide til årets sommer-sesong.

I ny og ne dukker det opp sportsbiler som også har blitt kabrioleter, og dette stuntet har nå Maserati gjennomført med sin sportslige coupé. Den har fått navnet Maserati MC20 Cielo, og det er en tanke bak akkurat det.

- Annonse -

MC står for Maserati Corse og henviser til racing, 20 står for 2020 som er året da Maserati startet sin nye æra, mens Cielo er italiensk og betyr himmel. Så ja, en himmelsk sportsbil for 20-tallet.

Bilen er selvsagt basert på den flotte sportsbilen MC20, men har selvfølgelig fått sine nødvendige endringer nå som taket er avtakbart.

Den nye utgaven er utstyrt med et toppmoderne elektrokromisk smart glass som umiddelbart kan forvandles vinduene fra klart til ugjennomsiktig ved å trykke på en knapp på sentralskjermen. Det er mulig gjennom en teknologi som er kalt Polymer-Dispersed Liquid Crystal (PDLC).

Videre melder Maserati selvsikkert at taket er best i klassen når det gjelder termisk isolasjon og åpnings- og lukkehastighet, og sistnevnte går da også ganske så unna. Det tar kun 12 sekunder. Teknologien holder også solstrålene ute, så det bør være ganske behagelig å kjøre også med taket oppe.

- Annonse -

Maserati hevder like godt at denne teknologien gir MC20 Cielo «en multisensorisk kjøreopplevelse», og med taket lukket er den ugjennomsiktig og med toppen nede særs opplyst.

Det ærverdige merket understreker også at bilen er 100 prosent laget ved det historiske anlegget på Viale Ciro Menotti, så dette er en ekte Modena-spyder ‒ akkurat som coupé-versjonen.

Man skulle kanskje tro at bilene blir lettere når taket kappes, men det er faktisk motsatt. De må forsterkes når de mister dette viktige elementet.

Men MC20 Cielo er kun 65 kilo tyngre enn coupé-utgaven, og skal i likhet med både dagens MC20-versjon og den kommende helelektriske versjonen ha en «kompromissløs vridningsstivhet som tilbyr en kombinasjon av ekstraordinære kjøreegenskaper på veien og på banen», som Maserati sier.

- Annonse -

Og ja, Maserati har også testet denne i vindtunnel, både med toppen oppe og nede, så det bør ikke være noe å utsette på aerodynamikken.

Det er bra, for det går ganske så greit unna også i en MC20 Cielo.

Motoren er fortsatt en V6 twin-turbo som kan levere 630 hestekrefter ved 7.500 r/min og 730 Nm dreiemoment ved 3.000 r/min. Det gir en kraft-til-vekt-ratio på 210 hk/liter.

0-100 km/t flyr unna på rundt 3 sekunder, 0-200 km/t på 9,2 sekunder mens den stopper fra 100 km/t på under 33 meter. Toppfarten lyder på over 320 km/t, og da anbefaler vi at toppen er på.

Maserati MC20 Cielo er for øvrig 4,67 meter lang og veier kun 1.540 kilo.

Og med sine sommerfugl-dører bør denne være en ganske så perfekt sommerbil, og som du kan se av bildene under er det iallfall ikke mye å utsette på designet.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Verdens raskeste bil for akkurat 100 år siden, bygd av en nordmann, skal vises under Oslo Motor Show. (Fotos: Sabine Löwenthal/Oslo Motor Show)

100 år siden norsk fartsdemon satte verdensrekord

De færreste har nok hørt om Sigurd Haughdahl, men den «norske fartsdemonen» var verdens raskeste menneske på landejorden for...
Citroën Oli er et ganske så spektakulært konsept. (Fotos: Citroën)

Hva i alle dager har Citroën nå funnet på?

Selv navnet på denne bilen er unik. Den heter nemlig Oli, og det skal visstnok uttales «all-ë». For et par...
Oslo Motor Show får litt av et trekkplaster, nemlig Polestar 6 som ikke skal komme før i 2026. (Fotos: Polestar)

Polestar 6 vises på Oslo Motor Show

Det er fortsatt fire år til Polestar 6 kommer, men allerede nå skal den ene av de to konseptbilene...
En unik Rolex Daytona som ble gitt i premie etter en seier i Daytona 24-timers er solgt for 700.000 kroner. (Foto: Bruun Rasmussen/Porsche)

Unik Daytona 24-timers Rolex bikket 700.000 kr

En unik vinnerklokke fra Daytona 24-timers er solgt for en halv million danske kroner, og overskuddet går til Redd...
Ferrari viser nå fram nok en unik bil, og denne gang i rødt, hvitt og blått. (Fotos: Ferrari)

Hipp, hipp, hurra, en ny unik Ferrari

Drapert i norsk drakt viser den steilende oksen fram en ny og helt unik Ferrari, et toppløst mesterverk kalt...
Det koster å kjøre som James Bond, og spesielt når det er erkebilen Aston Martin DB5. (Fotos: Aston Martin)

Bond-bil gikk for 33 millioner

En replika av Aston Martin DB5 som ble brukt i fjorårets James Bond-film er solgt for hele 33,7 millioner...
Nye Smart kommer også til Norge, og den første bilen kalt #1 er meldt inn første halvår 2023. (Fotos: Smart)

Nye Smart kommer til Norge

Smart gjør noe som er ganske smart i disse tider, nemlig å gå over til elbiler. Og nå er...
Regjeringen vil nå skjerpe kravene for det offentlige når det kommer til tunge lastebiler. (Fotos: Maxus)

Vil kreve nullutslipp også for tunge varebiler

Regjeringen vil sette sluttstrek for offentlig innkjøp av tunge varebiler som gir lokal luftforurensing allerede fra 2023. ‒ For å...
Opel relanserer GSE, men denne gang heter det GSe. Først ut med den legendariske betegnelsen blir Astra GSe og Astra Sports Tourer GSe. (Fotos: Opel)

Her er nye Opel Astra GSe

Opel viser de første nye GSe-bilene i form av en ny Astra og Astra Sports Tourer. Det er elektriske tider,...
Polestar 3 får premiere i København om et par uker. (Fotos: Poelstar)

Polestar 3 får premiere i Danmark

Polestars første SUV har verdenspremiere 12. oktober, og det skjer i Danmark. Polestar nærmer seg nå et femsifret antall Polestar...
Historiens andre rene BMW M-modell nærmer seg nå, og ikke overraskende blir dette en svært så potent SUV. (Fotos: BMW)

Historisk ‒ kun den andre rene BMW M-modellen

BMW M sjokkerte en hel bilverden med M1 som kom i 1978. Nå, 44 år senere, kommer de med...
Den første lasten med Voyah Free er nå på tur til Norge. (Fotos: Electric Way)

Nå er Voyah Free på vei til Norge

Den norske importøren av Voyah er til og med på plass i Kina for å påse at alt går...
Citroën presenterer en ny logo som skal ta de inn i den moderne framtiden. (Fotos: Citroën)

Citroën med ny logo

Den 10. i rekken for det 103. år gamle bilmerket. Det er nye tider, og bilmerkene skal satse både på...
DS har gitt DS 3 flere oppdateringer, inkludert bedre rekkevidde. (Fotos: DS Automobiles)

DS 3 med fornyet design og mer rekkevidde

Det franske merket kan by på intet mindre enn fire nyheter rundt elbilen DS 3. Både Peugeot og DS i...
Det er ikke veldig lurt å lade elbilen på hytta for som er sør i landet. (Fotos: Volkswagen)

Svindyrt å lade elbilen på hytta

Norsk Hyttelag kommer med sterk oppfordring til elbilistene etter å ha gjort et regnestykke. ‒ Ikke lad elbilen på...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her