Her er lade-roboten

En sjarmerende liten elektrisk tass som vandrer rundt og lader opp biler. Se video.


Selv i Norge, landet har som kommet lengst med utbygningen av infrastrukturen rundt elbiler, kommer det stadig vekk advarsler om at det bygges for få hurtigladere.

Da kan vi tenkte hvordan det står til i andre land som nå gjør seg klar til en flom av ladbare biler, og det bekymrer også bilprodusentene som vi være avhengig av å selge mange elbiler i nær framtid.

En av disse er Volkswagen, som allerede har sendt ut sin første rene elbilmodell på veiene ‒ Volkswagen ID.3. Merket har allerede satt opp rundt 1.200 ladepunkter hjemme i Tyskland, og planlegger ytterligere 750 punkter på hjemmebane neste år ‒ noen også lynladere på opp mot 300 kW.

Volkswagen er eid av Volkswagen-gruppen (VAG), og de søker nå etter nye løsninger som kan være med på å løse ladefloken. En løsning kan være noe så spesielt som en laderobot.

‒ En allestedsnærværende ladeinfrastruktur er fortsatt en nøkkelfaktor for suksessen med elektrisk mobilitet, sier forklarer Thomas Schmall, konsernsjef i Volkswagen Group Components.

‒ Laderoboten vår er bare en av flere tilnærminger, men er utvilsomt en av de mest visjonære.

Smartingene har altså laget seg en ekte robot nærmest er hentet ut fra Star Wars-universet, og den er like smart som de som har laget den ‒ iallfall for den oppgaven det er designet for.

Roboten kan vekkes til liv enten via Car-to-X-teknologi eller via en app, og er fullstendig automatisk. Og den kan lade flere biler på en gang.

Laderoboten drar nemlig med seg en henger i form av en ladestasjon, og denne kobles til en bil. Deretter kan roboten hente en ny, og lade opp den neste bilen.

Når ladingen er ferdig henter roboten ladeenheten, og drar den med seg til sentralen og lader batterihengeren opp igjen.

Det er to store fordeler med en slik robot. Den kan lade opp biler uansett hvor bilene er plassert, for eksempel i et parkeringshus. Og løsningen er rimelig i forhold til å opprette faste ladepunkter.

‒ Å sette opp en effektiv ladeinfrastruktur for framtiden er en sentral oppgave som utfordrer hele sektoren. Vi utvikler løsninger for å unngå kostbare frittstående tiltak. Den mobile laderoboten og den fleksible hurtigladestasjonen vår er bare to av disse løsningene, sier Schmall.

VAG har utviklet roboten en stund allerede, og den har nå nådd prototype-stadiet. Det betyr forhåpentligvis at den ikke er altfor langt unna.

Den flyttbare hurtigladestasjon er enda nærmere, og kan ventes på markedet i løpet av de nærmeste månedene.

De to løser nok ikke ladeutfordringene, men vil garantert hjelpe til.

Og hvem vil vel ikke ha en robot som helt på egenhånd lader opp elbilen?

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter