Hyundai har allerede to biler som befinner seg i bybil-segmentet, i10 og i20, så det er ikke overraskede at de nå også tar den elektriske satsingen inn i dette. Og dette er en ganske så kompakt elbil.
Hyundai Inster er kun 3,83 meter i lengden og 1,61 meter i bredden, mens høyden er den langt mer spandable 1,58 meter. For ja, dette er en mer høyreist elbil.
De har likevel klart å dra ut akselavstanden til 2,58 meter som bør gi ok plass på innsiden, mens det er et bagasjerom som standard rommer 280 liter. Her er det dog mulig å justere baksetene i lengderetningen for mer lagringsplass.
Det er selvsagt begrenset hvor stort batteri en slik elbil kan ha, men Hyundai byr også på et på 49 kWh som sikter seg inn på 355 kilometer.
De som følger veldig godt med vet at Hyundai har en liten bil på hjemmemarkedet i Korea som heter Casper, og det er denne bensindrevne bilen som er inspirasjonen bak Inster.
‒ Med Inster tar vi et kompakt SUV-image i en spennende retning for det globale publikummet, sier Simon Loasby, Senior Vice President og leder for Hyundai Design Center.
‒ Inster slår fra seg godt over sin egen vektklasse med særegen design og et interiør som maksimerer potensialet på spennende, kundesentriske måter. Med Inster redefinerer vi hva det vil si å kjøre en elektrisk småbil.
De som klager på at dagens elbiler ser ganske like ut bør være fornøyde, for det er ingenting som ser ut som Inster på europeiske veier i dag. Den har noen særegne lykter både foran og bak, har markante hjulbuer, en SUV-profil, en støtfanger i «kretskortstil» og nedre støtfangere som skal understreke designet både foran og bak.
Som standard kommer Inster med 15-tommers hjul som også gir lengst rekkevidde, men det er også mulig å bestille denne med 17-tommers lettmetallfelger. Den har også en LED-signatur og pikselgrafiske blinklys, baklykter og støtfangere. Ja. det er også mulig å få Inster med LED-projeksjonslykter.
På innsiden er den også morderne med et 10,25-tommers digitalt instrumentpanel, en 10,25-tommers infotainment-berøringsskjerm og det er også en trådløs ladeplate. Det er også mulig å personliggjøre interiøret etter egen smak.
Inster byr på fire seter som er ganske fleksible, faktisk så mye at samtlige seterygger kan legges ned, og bak er setene delt 50/50 og kan skyves i lengderetningen i tillegg til å legges ned.
Det er også 64-fargers LED-stemningsbelysning, og Inster kan også bestilles med et soltak.
En slik bil skal vekke litt oppsikt, så Hyundai fyrer løs med flere spreke farger som inkluderer Atlas White, Tomboy Khaki, Bijarim Khaki Matte og Unbleached Ivory og fargetoner som Sienna Orange Metallic, Aero Silver Matte, Dusk Blue Matte, Buttercream Yellow Pearl og Abyss Black Pearl.
På innsiden inkluderer fargene svart, Khaki Brown og Newtro Beige to-tone med seter i stoff.
For øvrig har både innsiden og utsiden bærekraftige materialer, som svart høyglanset resirkulert utvendig lakk og resirkulert polyetylentereftalat (PET) fra flasker og biopolypropylenmateriale ekstrahert fra sukkerrør på innsiden.
Så var det rekkevidde.
Innstegsutgaven byr på et batteri på 42 kWh koblet til en elmotor med 71,1 kW/97 hk, mens Long Range-batteriet er på 49 kWh og koblet til en motor på 84,5 kW/115 hk. Begge motorene har 147 Nm dreiemoment.
Målet er at rekkevidden for bilen med det minste batteriet skal bli på over 300 kilometer, mens langdistanseversjonen sikter seg inn på 355 kilometer.
Maks ladehastighet her 120 kW, noe som betyr 10-80 prosent lading på rundt halvtimen. Hjemmeladeren er på 11 kW, og bilene som kommer til Norge er også utstyrt med et batterivarmesystem og varmepumpe.
Ja, det er til og med Vehicle-to-Load (V2L), så dermed kan Inster også gi strøm til eksterne enheter som for eksempel campingutstyr og elsykler. Det er også en digital nøkkel, så lille Inster er helt klart en moderne elbil.
Det viser også førerassistentene og hjelpemidlene som følger med.
Det inkluderer Advanced Driver Assistance System-funksjoner som en Surround View Monitor, Parking Collision-Avoidance Assist Rear, Blind-spot View Monitor og Forward Collision-Avoidance Assist, melder Hyundai.
Men det stopper ikke der. Langt ifra. Det kan du se av den lange spesifikasjonslisten her:
Hyundai Inster skal først lanseres i Korea allerede i løpet av sommeren, og deretter følger Europa og andre markeder. Det er også på gang en mer robust utgave kalt Inster Cross som blir en del av den lille familien.
Så det bør ikke gå altfor lang tid før vi har norske spesifikasjoner rundt den lille og oppsiktsvekkende elbilen, og enn så lenge kan du sjekke ut bilder.
Og de er verd å titte på, for du har ikke sett en elbil som Hyundai Inster: