Av og til kommer det nye modeller som skaper litt ekstra begeistring,
og en slik modell viste Honda fram under Frankfurt Motor Show for to år siden. Den var kalt Urban EV Concept, og tok bilmessa med storm.
minne om en slags moderne versjon av Mini som kom i 1959. Heldigvis hadde ikke Honda laget den kun for show, men hadde
en konkret plan for modellen. Under Genève Motor Show knappe to år senere viste de fram en
ny versjon av bilen, og denne gang var den kalt Honda E Prototype. Så, på samme dag som Volkswagen avslørte at dere kommende
elbil skal hete ID. 3, fikk vi også navnet på den første elbilen til Honda som
er satt sammen på en helt ny plattform. Den skal hete Honda E, stavet som Honda e av produsenten
selv. Nå nærmer det seg nok et Frankfurt Motor Show, og for første
gang skal Honda vise fram den produksjonsklare versjonen. Og slik ser den ut:
sjarmtrollet, som har et slags forbauset uttrykk med sine runde lykter og form
foran. Og, heldigvis igjen, kan vi ut av bildet se at sidespeilene fortsatt
består av kameraer ‒ kult. Den japanske produsenten bekrefter også spesifikasjonene til
den kommende elbilen. Elmotoren kommer i to versjoner, en med 136 hestekrefter
eller en med 154 hk. Begge har et dreiemoment på 315 Nm. Dette gjør at den klarer 0-100 km/t på rundt 8 sekunder ‒ ikke
verst!
hurtiglader. Tidligere har vi sett av dashbordet har bestått av en bred skjerm som strekker seg over til passasjersiden, og dette er også videreført til produksjonsmodellen. I den ferdige versjonen er det to 12,3-tommers skjermer som utgjør
infotainment-oversikten, og kan vise diverse info og innstillinger. Plasseringen
gjør at forsetepassasjeren også kan benytte seg av skjermen. Den kommer også med Honda Personal Assistant med kunstig
intelligens. Denne gjenkjenner tale, og morsomt nok lærer maskinen fortløpende.
Det vil si at den etter en stund vil gjenkjenne kommandoer fra føreren, og vite
hva han eller henne mener. Ok, Honda. Ja, nettopp det er kommandoen for å starte en «samtale» med
den personlige assistenten. På toppen av dette har Honda også utviklet en digital
nøkkelløsning, som lar eierne bruke smarttelefonen til å låse og åpne bilen. Honda har åpnet for reserveringer av den kommende elbilen i de
fire viktigste nasjonene i Europa, nemlig Storbritannia, Tyskland,
Frankrike og Norge. De har foreløpig ikke sagt noe om priser eller når leveringene starter, men det er nok ikke så lenge til den infoen også kommer. Les også: