Gode nyheter for alle, minus muligens andre bilmerker. For Toyota åpner nå elbil-slusen, og en ny strategi skal nå føre til en mengde nye elbilmodeller.
For å vise at de virkelig mener alvor, viser de oss nå over et dusin slike spredd over hele spekteret ‒ fra små kompakte til en helelektrisk pickup og en stor flerbruksbil.
-->
Toyotas elbilsatsting kommer i flere deler. En av disse er bZ-bilene. Dette står for beyond Zero, og blir en egen serie med elbiler.
Den første har vi for lengst blitt kjent med, bZ4X. Denne har to søstre i form av Lexus RZ 450e og Subaru Solterra, alle tre bygd på en ny plattform spesielt designet for elbiler.
Men Toyota har ikke blitt verdens mestselgende bilmerke ved å tenke kortsiktig, så på samme tid som de har satt sammen SUV-modellen bZ4X har de også kastet seg over nye bZ-modeller.
I forbindelse med at de legger en ny elbil-strategi viser de oss fire nye slike bZ-modeller, en kompakt SUV, en stor SUV, en sedan og en liten crossover.
Her er den elektriske bZ-familien:
La oss sjekke ut de fire tidligere ukjente modellene som slår følge med den første bZ-modellen, og selvsagt på noen av de andre elbilene som Toyota også har planlagt.
Og bare så det er klart. Toyota har ikke sagt noe om de forskjellige modellene, så vi vet ikke mer enn det vi ser på bildene. Men de sier som kjent mer enn tusen ord.
Den aller minste i den ferske familien er foreløpig kalt Toyota bZ Small Crossover, og blir vel en slags elektrisk søster av Aygo-modellen ‒ eller kanskje Yaris?
Elbilen ser uansett voldsomt kompakt ut, men vi kan iallfall slå fast at den faktisk har fire dører.
Slik ser Toyota bZ Small Crossover ut:
Toyotas aller mest kompakte SUV er C-HR, en bil som måler under 4,4 meter i lengden.
Muligens blir Toyota bZ Compact SUV det elektriske svaret på denne, og skal vi kun måle etter de estetiske linjene er det iallfall klart hvem av disse to vi ville gått for ‒ den helelektriske søsteren.
En ting med elbilenes design er at dette aller helst bør være aerodynamisk, for jo mindre luftmotstand jo større blir rekkevidden.
Dette prinsippet har Toyota helt klart fulgt med bZ Compact SUV:
Den store SUV-modellen i bZ-familien er ikke like aerodynamisk, men også denne er ganske så linjelekker.
Vi innbiller oss at dette blir en elektrisk versjon av Toyota Highlander, en ganske så voksen SUV som er nærmere fem meter lang.
Med forhjulene trukket ganske så langt fram så bør den i så fall by på ganske så romslig innvendig plass, og kan dermed bli et godt valg for de store familiene.
Slik ser Toyota bZ Large SUV ut:
Linjelekker er helt klart sedanmodellen av bZ-familien, for denne har de forførende coupélinjene.
Det er ikke så greit å gjette på hvor lang denne egentlig er, men muligens ser vi på en slags elektrisk søster av Camry.
Eller kanskje Corolla? Da vil den i så fall gå rett inn i Tesla Model 3-riket, så det er kanskje mest sannsynlig at denne måler en plass rundt 4,6 meter?
Her er bilen som Toyota elegant har kalt bZ SDN:
Som nevnt har Toyota vist fram flere enn de fem bZ-modellene, og vi har bilder av fire av disse som dekker det meste av segmenter.
På terrengfronten finner vi en bil kalt Toyota Compact Cruiser EV, og denne kan vi vel ikke kalle linjelekker?
Toyota Compact Cruiser EV:
Neste ut er derimot ganske mer aerodynamisk, nemlig en elbil kalt Toyota Crossover EV.
Denne virker ganske kompakt, og bør kunne sikre Toyota markedsandeler nå som store deler av verden skal over på elektriske biler.
Toyota Crossover EV:
Toyota kan selvsagt ikke vise fram en drøss med nye elbiler uten å ha en som går inn i pickup-segmentet.
Så de jobber med en elektrisk søster av Hilux, og med noe skikkelige bøllete dekk ser det jo som at denne bør kunne håndtere de fleste arbeidsoppgavene.
Slik ser Toyota Pickup EV ut:
Det japanske merket prøver seg også på et aldri så lite ordspill rundt av en modellene. For de viser nemlig en liten SUEV. Nei, det er ikke skriveleif.
Toyota har spilt på SU og EV her, og har gått for en elektrisk utgave som følger i hjulsporene på biler som Aygo X, Yaris Cross og ikke minst Corolla Cross ‒ tre litt mer høyreiste utgaver av grunnmodellene.
Her er Toyota Small SUEV:
Sist, men ikke minst, viser Toyota oss en liten sportslig elbil. For nei, de har ikke glemt disse.
Dette er en kompakt 2-dørs med avtagbar topp. Så ja, en targa.
Toyota har allerede en targa-versjon av den nye Supra-modellen, så hvorfor ikke en slik også for en helelektrisk liten sportsbil?
Toyota SPORTS EV:
I tillegg til disse har de også vist fram noen elektriske flerbruksbiler, og totalt 13 nye elbil-modeller.
Her er hele den elektriske familien som viser at Toyota endelig er på den elektriske ballen, og den har de virkelig lyst til å smelle helt opp i krysset.
Les også: