Her er en ny Ranger Rover Sport

Det har gått ni år siden Ranger Rover kunne vise fram dagens Sport-utgave, men nå er det endelig duket for en ny utgave.


Den sportslige søsteren debuterte tilbake i 2005, og hadde ved lansering en motor som vridde ut 190 hestekrefter.

Denne ble fulgt opp av 2. generasjonen i 2013, og siden har også selveste Special Vehicle Racing kastet seg over bilen. Denne avdelingen kommer med SVR-utgaver som er enda mer potente, og blant annet dyttet de inn motoren til Jaguar F-Type som kan skilte med formidable 550 hk.

-->
Range Rover Sport skal altså være den litt mer sportsligere i familien, og nå er det altså duket for en helt ny generasjon av modellen.

‒ Tilsvarende som med Range Rover er det lenge mellom hver lansering av en helt ny modell, slår produktsjef hos Jaguar Land Rover Norge, Sondre Tronrud, fast.

‒ Modellene har lang levetid og 2. generasjon Range Rover Sport ble vist for første gang på New York Autoshow i 2013. Det er en stor begivenhet nå som vi lanserer 3. generasjon Range Rover Sport som er bedre enn sine forgjengere på alle måter. Selvfølgelig er det også ekstra gledelig å nå få Plug-In hybrid versjonen med klasseledende rekkevidde.

Som du kan se av bildet litt lengre oppe ser den nye generasjonen utvilsomt litt røff og sportslig ut, anført av det Jaguar Land Rover (JLR) sier er en stealth-lignende front som også er utstyrt med en lysgrafikk som skal gjøre at den også stikker seg fram etter mørkets frambrudd.

Videre kan vi se designgrep som innfelte vinduer og dørhåndtak, skjulte lister og et lasersveiset tak, og dette bidrar til at den i utgangspunktet firkantede terrengbilen nå kan skryte av aerodynamiske egenskaper som gir en luftmotstands-koeffisient på kun 0,29.

JLR sier videre at de har løftet den minimalistiske stilen inn i bilen, hvor føreren skal omfavnes av en skrånende midtkonsoll og intuitive betjeningsløsninger.

På innsiden byr den sportslige utgave også på bærekraftige materialer, og det er også et unikt stoffalternativ som man kan finne både på dashbordet og i dørdetaljene.

Men det kanskje aller mest spennende er hva som befinner seg under panseret på den nye Sport-utgaven.

Vel, foreløpig finnes det ikke en ren elbil-versjon, men en slik kommer i 2024. Faktisk skal også JLR også by på en elektrisk hybrid, og her snakker vi om 510 hk og en reell rekkevidde på 740 kilometer!

Men før den tid inkluderer drivlinjene to ladehybrider, P440e og P510e, en bensin, P400, to diesel, D300 og D350, og en helt ny V8 Twin Turbo med 530 hk, P530.

Disse er koblet til en 8-trinns automatkasse og AWD, mens en dynamisk luftfjæring bør sørge for optimal smidighet, kontroll og stabilitet under kjøringen. Det bør også firehjulsstyring, moment-vektoring og elektroniske aktive differ sørger for.

Jaguar Land Rover Norge forventer at leveringene av den nye generasjonen starter i løpet av årets siste kvartal, og startprisen er satt til 1.418.900 kroner.

Før den tid kan du sjekke ut bilder av den nye sjefen hos Ranger Rover, den nye generasjonen av den litt mer sportslige Range Rover Sport:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter