Volkswagen hadde to usedvanlige gode år på 1970-tallet. Eller, de hadde flere, men to ekstra gode.
I 1974 kunne de presentere en arvtaker til selveste Bobla, en bil de kalte Golf. Og året etter var det klart for en Volkswagen-versjon av Audi 50, en annen bil som også kom i 1974. Den ble døpt Polo, og ble så populær at den like godt tok livet av den originale Audi 50 allerede i 1978.
Siden har Volkswagen kommet med fem nye generasjoner, og Polo Mk 6 ble lansert tilbake i 2017. Da hadde Golfen for lengst tatt sine første elektriske steg, for det skjedde allerede i 2013. Siden har Golfen også tatt ID-spranget, og den elektriske søsterversjonen heter ID.3 og kom i 2019.
Nå skal Poloen også få sin elektriske søster, men denne gang blir den langt mer gjenkjennende som en Polo. For det tyske merket har bestemt seg for å gjøre om navnestrategien for elbilene, som nå går fra tall til navn. Som kommende ID. Polo.
Denne er i konseptform kjent som ID.2, en 4,05 meter lang bil, og blir den første i en annen ny Volkswagen-strategi, rimelige elbiler som enda flere har råd til å kjøpe.
Slik ser konseptet vist som ID. 2All som nå blir til ID. Polo ut:

Konseptet som er vist har for øvrig en rekkevidde på 450 kilometer
– Polo har lenge vært en folkefavoritt av en grunn, sier Simona Trombetta, merkedirektør for Volkswagen Norge hos importøren Harald A. Møller.
– Mange har behov for en liten, effektiv og solid bil i hverdagen, og det er synonymt med Volkswagen Polo.
Tyskerne har tidligere nevnt 25.000 euro som en slags grense for de nest billigste elbilene, mens målet for de aller rimeligste er at de skal starte under 20.000 euro. Hva ID. Polo konkret lander på er foreløpig ikke kjent.
Over i Norge feirer de litt ekstra når legendariske Polo endelig tar den elektriske overgangen, for Volkswagen Norge har for lengst bestemt at de kun skal ta inn elbiler. Det har også betydd at ID.3 har vært innstegsmodellen, og Trombetta sier at savnet etter de minste modellene har vært betydelig. Hun gleder seg med andre ord til å vise Polo-tilhengerne det hun kaller den mest innovative småbilen på markedet.
– Her får du en liten bil, men med enorm ytelse og det absolutt nyeste av teknologiske løsninger fra Volkswagen, sier markedsdirektøren.
– Med det sterke Polo-navnet på plass, og et gjenkjennelig design, blir dette et kroneksempel på at tradisjon møter innovasjon. Det tror jeg folk vil like.
Elektriske Polo vises altså på samme tid som modellen runder 50 år, og det er mer. For ikke veldig lenge siden ble den også kåret til «beste bil det siste halve århundret», og Polo ble også kåret til årets bil i verden tilbake i 2010.
– En modell som Polo viser hvor mye kraft som kan ligge i et navn, sier Volkswagens salgsdirektør, Martin Sander.
– Det står for pålitelighet, personlighet og historie. Det er akkurat derfor vi nå gir ID.-modellene navn som skal vekke følelser, og være ankret i folks hverdagsliv. Elektrisk mobilitet skal ikke bare være fremtidsrettet, men også tilgjengelig og personlig.
Nye Volkswagen ID. Polo får sin offisielle debut under bilmessen IAA i München som starter til helgen, og skal vises sammen med en kraftigere GTI-versjon av samme bil, opplyser den norske importøren.
Les også: