Audi har kommet veldig godt i gang med sin elektriske satsting, og ikke minst var Audi e-tron en kjempesuksess da den kom som en av de aller første helelektriske store SUV-modellene.
Og alle skal med. For nå viser Audi for første gang konseptet kalt, ja, Concept C, og dette er intet mindre enn en elektrisk 2-seters sportsbil.
– Denne bilen gir en tydelig retning for framtidens modeller fra Audi, samtidig som den spiller på følelser fra Audis historie, forklarer Harald Edvardsen-Eibak, Audi-direktør i Norge.
– Audi Concept C er mer enn en bil – den er et tydelig signal om hvor Audi skal videre.

De fire ringene garderer seg skikkelig, for ikke bare er dette en sportsbil og en 2-seter, og ja, inspirert av ikoniske Auto Union Type C fra 1936 og ikke minst designklassikeren Audi TT, den skal også bære et litt mer tidløst design.
I tillegg melder Audi at Concept C er fullspekket med diskré teknologi, og det tviler vi ikke på.

Og på toppen, ja, litt bokstavelig, har de kappet taket. Audi Concept C har nemlig to takmoduler og et elektrisk nedfellbart hardtop-tak, så denne fungerer også som en kabriolet. I tillegg har Audi gitt den fargen Titanium som skal understreke det ikoniske preget ved bilen.
Det er ikke tilfeldig.
For her er det fysiske betjeningsknapper i eloksert aluminium som er ment til å bringe tilbake den mekaniske kvaliteten Audi– både i utseende, følelse og det karakteristiske «Audi-klikket», melder de selv. Naturlige materialer skaper et varmt, eksklusivt og gjennomført interiør, sier de videre.
Avdukningen av Audi Concept C skal også markere en større omstilling for Audi, der produkter, prosesser og strukturer er forenklet. Dette skal frigjøre mer kapasitet til raskere utvikling og mer innovasjon, med «Vorsprung durch Technik» som en selvsagt og sentral del av Audis DNA, forklarer merket.

Bak Audi Concept C står Audis nye designsjef og Chief Creative Officer, Massimo Frascella, og bilen ble presentert under overskriften «Strive for Clarity» i Milano. Filosofien bak handler om å forenkle – både i design, teknologi og organisasjon.
– Dette er en filosofi som ikke bare handler om design, men om hvordan Audi tenker – og hvordan vi bygger framtidens mobilitet, sier Edvardsen-Eibak.
Siden Audi e-tron kom i 2018 og deretter tok Norge med storm, har de fire ringene vært blant de som baner vei for fullelektrisk premium mobilitet. Ja, de har til og med laget seg en ny plattform sammen med selveste Porsche, en kalt PPE.
Satstingen har ført til flere nye elbiler, som teknologiflaggskipet Q6 e-tron og den fullelektriske stasjonsvognen A6 e-tron.
Og alle skal altså med.
Så Concept C sender den elektriske satstingen inn i det mer kjøreglade og følelsesladede segmentet, og det er kanskje ikke så veldig overraskende.

For til neste år tar Audi også steget over i den ypperste motorsporten, og blir et av de nye lagene når Formel 1 tar fatt på en helt ny sesong med et nytt reglement som også gir helt nye F1-biler.
Dermed tar Audi del i det som er den største utviklingsplattformen for biler, for F1-bilene er som kjent de aller mest avanserte racerbilene som finnes. Og, igjen, alle skal med. For:
– Vi gleder oss til å ta med kundene på denne reisen, slår Edvardsen-Eibak fast.
– Audi står foran en ny epoke – og vi er klare.
Les også: