Her er de første selvkjørende Volvoene

Her kan du se hvordan Volvos selvkjørende bil fungerer.


I midten av 2016 inngikk Uber og Volvo en strategisk avtale om
at svenskene skal levere basismodeller med autonome egenskaper, og deretter
skal Uber plassere sitt selvkjørende system på toppen av dette.

Året etter ble det klart at avtalen innbefatter 24.000 biler
som skal leveres mellom 2019 og 2021, så Volvo begynner å få dårlig tid nå.

Men de er i rute, for etter å ha vist fram en
produksjonsklar bil i juni, har de første Uber-klare pre-produksjonsbilene XC90
nå rullet ut av samlebåndet på Torslanda i Göteborg.

Disse er de aller siste prøvemodellene før Volvo starter opp
med full produksjon.

Avtalen er en vinn-vinn-situasjon for begge de to selskapene.

Uber har som mål å tilby turdeling og taxiturer uten
menneskelige sjåfører, mens Volvo som de fleste andre store bilprodusenter
utvikler selvkjørende systemer for morgensdagens biler.

Modellen er altså den store SUVen XC90, og bilen har en rekke nye systemer og sensorer som åpner for mer selvkjøring og som er tilpasset Ubers eget system som skal på toppen av dette.

Volvo utvikler for tiden neste generasjon plattform som
bilene i 60- og 90-seriene skal bygges på, og denne er kalt SPA 2. Det er denne
plattformen som brukes til den Uber-klare XC90-modellen.

SPA 2 åpner for enda mer avansert teknologi, og ikke minst enda
mer kunstig intelligens (AI), et viktig element for selvkjørende biler.

– Vi tror selvkjørende teknologi vil gjøre det mulig for oss
å forbedre sikkerheten ytterligere, og det er selve fundamentet i selskapet
vårt, har Volvo-sjef Håkan Samuelsson tidligere uttalt.

‒ Innen midten av det neste tiåret forventer vi at en
tredjedel av salget vårt vil være fullstendig selvkjørende biler. Samarbeidet
med Uber understreker vår ambisjon om å være den foretrukne leverandøren for de
ledende ridehailing-selskapene i verden.

Uten Uber-utstyret på toppen er det vanskelig å se at disse Volvoene har en større grad av autonom teknologi, ettersom kameraer, sensorer og radar er integrert i designet.

Her kan du se hvordan en Uber-versjon av XC90 ser ut, hvordan det hele fungerer og hvordan utstyret fra Uber skal monteres på toppen.

Og kanskje vil du en gang i framtiden ta nettopp en slik bil,
uten en fysisk fører bak rattet. Det håper iallfall Uber.

Les også:

Les mer om:

Nyheter