Det skjedde store ting tilbake i 2012. For ikke bare fikk verden en ny sportsbil ‒ den fikk like godt to.
Dette var tvillinger, og de har som kjent forskjellige navn. Subaru hadde nemlig utviklet en ny sportsbil de kalte BRZ, og Toyota ville også være med på moro ‒ så de fikk sin versjon i GT86.
-->
Bilene hadde alle ingrediensene for å bli en skikkelig morsom liten og kvikk sportsbil, hvor utgangspunktet var et ganske langt panser og en kort stuss.
De var også relativt små og lette, hadde et lavt tyngdepunkt og var bakhjulsdrevne, og ikke minst garderte Subaru seg ved å gi de to seter bak også. Så ja, en praktisk, vel, litt praktisk, sportsbil.
Subaru traff blink, og den lille sportsbilen har rukket å bli en aldri så liten kulthelt. Men den har også rukket å bli åtte år, og det er altså på tide med en ny generasjon.
Nye BRZ verken ser eller er så veldig ulik forgjengeren, noe målene også vitner om. 4,24 meter lang, 1,75 meter bred og 1,29 meter høy er omtrent det samme som tidligere, selv om den er 2,5 cm lenger og drøyt 1 cm lavere enn tidligere. Akselavstanden er på 2,56 meter, bittelitt lenger enn 1. generasjon.
Vekten er på lave 1.276 kilo, og da som Premium med en 6-trinns manuell girkasse. For denne kan også fås med en 6-trinns automatkasse, og da går også vekten opp til 1.299 kilo.
Subaru sier at de har jobbet enda mer med vektfordelingen, som skal være enda mer perfekt enn tidligere.
Det samme gjelder tyngdepunktet, stivheten, opphenget og styringen, og når de på toppen av alt dette har satt inn en enda sterkere motor bør dette bli riktig så bra.
Det er fortsatt boxer som gjelder, mer eksakt en 2.4-liters med 228 hestekrefter og et dreiemoment på 249 Nm ‒ opp 15 prosent. Bilen klarer seg uten turbo, og har en rødlinje på 7.000 r/min.
Man kjenner igjen en BRZ på utsiden, for også her har Subaru beholdt oppskriften fra den opprinnelige utgaven. Men den har selvsagt fått en ansiktsløfting, og flere flotte særpreg.
Luftinntakene foran forhjulene forlenges til bak forhjulene også, og på siden har nye BRZ fått noen ganske store sideskjørt.
Øverst har Subaru også sendt et nikk tilbake til de gamle sportsbilene med et såkalt dobbelt-boble-tak, hvor det også er plassert en ganske stor haifinne som skal gi bedre aerodynamikk og stabilitet ved høye hastigheter.
Bilen er utstyrt med dekkene 215/45 R17 for Premium-utgaven, og 215/40 R18 for Limited.
Også innsiden er oppdatert for å møte nye tider, og instrument på 7 tommer er nå digitalt og programbart. Det vil si at det er mulig å vise forskjellige målere avhengig av situasjonen, og velges for eksempel racing-settingen dukker turtelleren opp som en søyle som en viktig indikator for føreren.
Det er også en berøringsskjerm for infotainmentsystemet som er på 8 tommer, og nye BRZ er selvsagt utstyrt med Subaru Starlink og støtter både Apple CarPlay og Android Auto.
Den nye utgaven skal produseres i Gunma-fabrikken i Japan, og er ventet på markedet utpå høsten neste år.
Her er bildene av 2. generasjon Subaru BRZ, en ny favoritt for de sportsbilglade:
Les også: