Heftig prøvetur med Ford Ranger Raptor

Det kan være at du aldri noen gang har tenkt at Ford Ranger Raptor kanskje er litt «tam» i forhold til Ford F-150 Raptor, men det har vi, og endelig føler vi at Raptor virkelig lever opp til sitt noe ville navn også når det gjelder motorisering!


Opplevelsen du får når du kjører Raptor med 3-liters twin-turbo V6 bensinmotor er virkelig en ganske annen verden enn de EcoBlue-dieselmotorene med 2-liter fra Ford vi har hilst på før.

Joda, du skal fortsatt kunne få villstyringen Raptor med 2-liters diesel, for de som vil ha kombinasjonen tøff bil som takler alt, med en liten tanke om drivstofføkonomi.

-->
Førstemann på markedet er det store sterke bensinmotoren som er tunet ned til 292 hk. Her mistenker vi nok at en del vil hente ut potensialet som ligger der, uten at vi skal gå noe i dybden på den slags.

Denne nye motoriseringen blir ekstra artig med tanke på lyden fra bilens eksosanlegg, som du kan ha i alt fra stille til Baja – som er Ford Ranger Raptor språket for heftig mye av alt som heter krefter og lyd.

Eksosanlegget har totalt 4 ulike program for lydbildet du vil ha fra bilen. Det kan du lese litt mer om lenger nede i saken her.

Litt fakta dimensjoner og vekt for Ranger Raptor:

  • Lengde: 5,370 meter
  • Høyde: 1,926 meter
  • Bredde: 2,208 meter inkludert sidespeil
  • Akselavstand: 3,270 meter
  • Lasteplan lengde: 1,564 meter
  • Lasteplan maks bredde: 1,224 meter
  • Nyttelast: 652 kg – vekt til folk og bagasje/varer/materialer: 727 kg
  • Hengervekt: 2.500 kg (Wildtrak og Limited har 3.500 kg)
  • Vadedybde: 85 cm
  • Angrepsvinkel foran (i grader): 32

Dagen vår med Raptor startet utenfor hotellet i Spania, med en ganske absurd opplevelse det er umulig å bli vant med ‒ en lang, lang, rekke helt splitter nye biler å velge mellom. Det er direkte moro!

Det er ikke bare nytt design på lyktene til Raptor, men nå får du også LED-Matrix løsning i lyktene, det mistenker vi mange i Norge vil sette stor pris på.

Lys bakpå planet er det nok sikkert også en god del som vil sette pris på i Norge.

Lista over inkludert utstyr er utrolig lang, men listen over ekstrautstyr er kort:

  • Elektrisk deksel til planet.
  • Sportsbøyle.
  • Dekaler – eller klistremerkepynt som jeg har en tendens til å kalle det.

Ellers er alt annet inkludert i prisen på Raptor, som naturlig nok ikke er veldig lav med norsk avgiftsnivå og sterk bensinmotor.

Prisene er foreløpig litt usikre ettersom det er annonserte nye avgifter i statsbudsjettet for 2023, men under testen i Spania var det disse prisene som gjaldt:

Rap Cab – varebil:

  • Limited med 2,0 liter TDCI EcoBlue 205 hk fra 662.500 kroner
  • Wildtrak med samme motor som Limited fra 682.500 kroner

Double Cab – varebil:

  • Limited med 2,0 liter TDCI EcoBlue 205 hk fra 667.000 kroner
  • Wildtrak med 2,0 liter TDCI EcoBlue 205 hk fra 687.000 kroner
  • Wildtrak med 3,0 liter V6 TDCI EcoBlue 240 hk fra 722.300 kroner (har en del mer utstyr inkludert enn Wildtrak med 2-liters diesel)
  • Raptor med Twin-turbo 3.0 V6 EcoBoost 292 hk fra 912.025 kroner

Ford Norge regner med at det blir Ford Ranger Wildtrak som vil stå for det meste av volumet. Både Limited og Wildtrak kan trekke med seg 3.500 kilo, mens Raptor kan trekke med seg 2.500 kilo.

Limited og Wildtrak har et stigtrinn bakom bakhjulet som kan være kjekt å stå på om man skal ordne noe oppi planet fra siden.

Velger man Wildtrak med V6-diesel får man også med adaptiv cruisekontroll, blindsonevarsling, varsel for kryssende trafikk, aktiv frontgrill, elektronisk bremsehjelp og filvarsler og filholder. Som tillegg til det utstyret Wildtrak har med 2-liters dieselmotor.

Men… denne saken skal ikke handle om Wildtrak, for den fikk vi bare se, ikke kjøre… tilbake til Raptor.

Det er mange elementer i en Raptor som gjør at du skjønner at dette er en Raptor. Her er det mange røde detaljer og Raptor er også skrevet flere plasser.

Man sitter svært komfortabelt i disse sportssetene, og jeg tok meg selv i å tenke at her satt jeg faktisk hakket mer komfortabelt enn i en AMG G 63 som faktisk er en del trangere.

Røde detaljer i setet, samt noen Alcantara-detaljer, men det du blir mest glad i er jo komforten de leverer, samt den gode sidestøtten når du skal utfordre terrenget.

Raptor står det også i rattet, og røde sømmer hører med. Lufteventilene har samme design som grillen, og med røde kanter. Mellom setene har du girspak, koppholdere og valg av kjøremodus og AWD-løsning. Det skal vi se litt nærmere på.

Den runde vribryteren har en vri-ring ytterst der du velger kjøremodus. Mer om hvilke kjøremodus du kan velge kommer om litt.

Det er knapper å trykke på for å velge AWD-modus, og 4A er ny for Ford Ranger. Det er et automatisk program, som kan være kjekt å bruke om vinteren når det av og til er litt glatt her og der på veiene våre.

4A vil da ordne med AWD ved behov, men lavere drivstoff-forbruk fordi man stort sett klarer seg med 2WD.

2H er 2WD i høy hastighet eller til lange turer der man ikke får noe AWD-behov. 4H er konstant AWD, men beregnet på høy hastighet. 4L er lavserien der ferden ikke går fort unna, den kan man bruke når terrenget blir ekstra utfordrende og krevende.

Ford vet at mange er glade i å koble på ekstra utstyr på sine Ranger Raptor, derfor er det et eget panel i taket, samt ledningsnett som ligger klart, slik at man kan koble på ekstra lys, vinsj eller andre saker som det kan være kjekt å kunne slå av/på med en bryter.

Bakpå planet er det også ekstra strømtilkobling, slik at man kan lade batteri til verktøy, eller koble til verktøy direkte.

Stor og god infotainmentskjerm og tydelig visning av navigasjon gjør at du ikke trenger å bekymre deg for å reise på ukjente veier. Her har du komfortdetaljer som adaptiv cruisekontroll og ladeplate til mobilen med antiskli-løsninger så den ikke slenger rundt når du ikke kjører asfalt.

Veldig deilig ratt å holde i, hyggelig støydemping og gromlyd fra eksosanlegg og motor, det er jo bare en deilig opplevelse å kjøre Raptor selv på vanlig vei, selv om man ikke her kan merke så mye av villdyret som bor i bilen.

Slik ser instrumentene ut når man har Normal kjøremodus – den lave snittfarten skyldes at motoren sto på da vi hadde en del foto-stopp og før avreise til oppvarming av bilen.

Turen fra hotellet gikk på landeveier, veier i by og motorvei. Dermed kan vi med sikkerhet si at Raptor er meget komfortabel på vanlig vei. Så skal man nok helst ikke sette eksoslyden på Baja-modus i bygatene, men du verden så mange som snudde seg etter gromlyden.

Man får faktisk et varsel i bilen om at man ikke skal velge Baja-modus med mindre man er på en bane der Baja-modus kan brukes. Kremt, ja, ja.

Man kan velge mellom Stille, Normal, Sport og Baja – lurer litt på om Baja er en forkortelse for Bajass? Hehe, neida, det referer til et område i California som har gitt navn til et billøp som man nok må kunne si foregår på ganske ujevnt underlag, gjerne definert som ørken.

Vil du lese mer om det kan du klikke på denne lenken.

Nå er det ikke bare eksosanleggets lydinstilling som har et Baja-valg ‒ det har også bilens mange kjøremodus.

Her kan du velge mellom:

  • Normal
  • Sport
  • Glatt

… som alle tre er beregnet på helt vanlig vei.

  • Steinete
  • Sand
  • Gjørme/hjulspor
  • Baja

… som alle fire er beregnet på ulike former for terreng.

Vi kommer sterkere tilbake til hva som skjer i Baja-modus, for vi fikk prøve dette på en egen Baja-bane, men det gjør i prinsippet Ford Ranger Raptor til en rallybil.

Vel framme på plassen som hadde et helt enormt anlegg av terrengløyper av mange slag ble vi delt inn i konvoier som skulle fordeles på ulike oppgaver, som «rock crawl», Baja-bane og «Jungel» – mellom disse «postene» var det også krevende terreng med ulike øvelser.

Her fikk virkelig Raptor-dyret komme til sin rett i forhold til å vise litt av sine helt ekstreme egenskaper.

En av de mange årsakene til at Raptor skiller seg fra de andre Ranger-modellene er de ekstreme Fox støtdemperne som nå naturligvis er videreutviklet for å bli enda bedre. De har også en egen sensor for å merke om bilen hopper, for så å stramme seg opp litt ekstra til landingen.

I videoklippet over her får du se litt mer av øvelser i bevegelse, selv om det bare er en liten brøkdel av øvelsene som er med der.

Hver konvoi hadde en lederbil, og Walkie-Talkie kommunikasjon fra lederbilen som av og til kom med noen instrukser.

En vanlig personbil hadde måttet stoppe lenge før vi kom til første øvelse som het «Rock Crawl» ‒ føler kanskje ikke «steinkravling» har helt samme klang ‒ men det er det som skjer, man kravler seg fram over ganske store steiner.

Her var instruktørene ute for å se til at dekkene traff der de skulle. Her var vi naturlig nok i kjøremodus steinete og i 4L med begge differ låst.

Av en eller annen grunn var begge hender på rattet i den steinete løypa, men på et senere og langt enklere tidspunkt tok jeg et bilde av instrumentskjermen ‒ som gir en del terrenginformasjon i forhold til helningsgrader.

Man ser særdeles fokusert på guiden i en slik situasjon, for som du kanskje kan se av bildet bør ikke dekkene bomme på plasseringen her.

Noe lenger oppe i bakken kom det langt mer krevende klatreøvelser ‒ en ganske sprø opplevelse egentlig.

Neste øvelse var Baja-løypa, der vi kjørte først en runde i «Normal» kjøremodus og rolig hastighet. En vei som best kan beskrives som en ganske elendig hyttevei, med steiner som stakk opp, groper fra vann og andre «utfordringer» som gjorde første runde til en svært så humpete opplevelse.

Runde 2 foregikk i Baja-modus og langt høyere hastighet. Fox-demperne tok unna mye mer av ujevnhetene, motorlyden ble villere, og det hele føltes som å kjøre en rallybil med helt vilt heftige dempere.

Ganske tullete og moro at en pickup kan bli en rallybil på denne måten.

Et lite hopp ble det også, der alle fire hjul var i lufta, i om lag 90 km/t. Her gikk det med andre ord fra ganske sprøtt til helt vilt på opplevelses-skalaen.

Mellom slagene kunne vi spørre om hva vi ville, og her er det en skotsk instruktør som forklarer om en del saker i motoren som er lagt så høyt opp som mulig for å gi Raptor gode vade-egenskaper.

For øvrig er denne twin-turbo V6 bensinmotoren hentet fra F-150, og tunet ned til 292 hk med tanke på europeiske bestemmelser og retningslinjer.

Noen av bakkene var så enkle at instruktørene bare kikket på at vi ikke startet for tidlig etter forrige bil, og denne bakken dro vi opp med «terreng cruisekontrollen» og låst bakdiff.

Kjekt med kameravisningen i infotainmentskjermen når man skulle over bakketopper, og ikke kunne se noe annet en himmel ut av frontruta. Tydelig merket hvor dekkene plasserer seg i kameravisingen.

Jungel-løypa minnet mest om en uttørket bekk, meget smalt og mye vegetasjon, steiner og svinger og tidvis heftig sideveis helning på Raptoren.

Ingen ulempe om dekkene treffer ca. rett her heller.

(Foto: Torbjørn Eriksen)

Litt sideveis helning må man regne med i jungel-løypa.

Når du får være med en bil på saker og ting som er litt i grenseland i forhold til hva man normalt sett utsetter en bil for, så skjønner man mer av hva som bor i Ford Ranger Raptor.

Her bor det mye, mye mer enn de fleste noen gang kommer til å være i nærheten av å få bruk for.

Min oppriktige mening er at tidligere versjoner av Raptor nå er vanvittig sjalu på den nye Raptoren som endelig kommer med en råtass av en bensinmotor, en motor Raptor virkelig fortjener.

Du som bare «må ha» Raptor med 2-liters diesel, slapp helt av, den kommer den også, men da uten de ulike eksosanleggprogrammene og sikkert også en del mer utstyr som er standard på V6 bensinutgaven.

Vi kan med stor trygghet si at de som har bestilt den nye Raptoren bare kan glede seg.

Da vi prøvekjørte Ford F-150 Lightning spådde vi en elektrisk Ranger, og den kommer, men dato eller årstall vil ikke Ford ut med riktig enda.

Les flere tester hos Nybiltester.no

Les mer om:

Nyheter Tester