Den ruvende Ford F-150 Lightning har også hatt en ruvende pris, men nå blir den litt mindre. (Fotos: Ford)

Heftig prisfall på Ford F-150 Lightning

Prisen for den store elektriske pickupen faller med godt over 100.000 kroner.


I fjor kom den overraskende meldingen om at Ford F-150 Lightning, denne elektriske varianten av USA-favoritten Ford F-150, også skulle til Norge. Det var stikk i strid med tidligere plan om å kun prioritere hjemmemarkedet i første runde.

Det var dog en ting som dempet den norske feststemningen litt, og den heter kronen. For en svak norsk krone er ikke noe særlig for nybilprisen, og en sterk dollar sammen med kostnadskrevende ombygging sørget for å presse prisen på F-150 Lightning til langt over millionen.

Ford Norge endte til slutt opp med en pris på 1,18 million kroner, men selv med en slik prislapp var det stor interesse for pickupen.

I februar ble den første bilen levert ut til en norsk kunde, og nå ruller det er titalls F-150 Lightning rundt på norske skilter.

Og ikke minst faller nå prisen ganske betraktelig, men F-150 Lightning holder seg fortsatt over millionen.

– Et svært viktig element for å tilby våre kunder sikre og forskriftsmessige biler er ombyggingen av F-150 Lightning til europeiske spesifikasjoner. Denne ombyggingen gjøres i Tyskland for alle F-150 Lightning solgt gjennom Ford Motor Norge og er en forutsetning for å kunne tilby 5 års europeisk fabrikkgaranti, forklarer administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

‒ Vi har nå effektivisert denne ombyggingen og fått oversikt over alle kostnader. Sammen med oppdaterte produksjonskostnader ved fabrikken i USA gjør dette at vi nå kan tilby norske kunder en enda bedre pris på vår store 5-seters helelektriske pickup. Dette er en fantastisk nyhet både for de som allerede har bestilt, og for de mange som går med en drøm om å kjøpe denne bilen.

I rene praktiske egenskaper sender F-150 Lightning de fleste elbilene rett inn i skammekroken, for denne romslige pickupen for fem personer har noen imponerende egenskaper.

Den byr blant annet på en gedigen frunk på 400 liter, har en nyttelastkapasitet på 535 kilo, firehjulsdrift og en hengervekt på hele 3.490 kilo.

Hvor gedigent bagasjerommet foran faktisk er kan du se på dette bildet, for her svelger nærmest frunken en godt voksen norsk alpinist.

Ja, så er det selvsagt et lasteplan bakerst, det er en ryggeassistent med henger og et batteri som også kan levere strøm til eksterne kilder.

Når det kommer til krefter kan den norske varianten av F-150 Lightning skilte med 452 hestekrefter og 1.050 Nm, noe som gjør at 0-100 km/t går på under 5 sekunder.

Pickupen er utstyrt med et 98 kWh stort batteri, og dette åpner for en rekkevidde på 429 kilometer. Det er imponerende for en stor pickup som ikke akkurat har veldig aerodynamiske linjer i forhold til moderne elbiler.

Når det gjelder lading bruker F-150 Lightning 39 minutter på 15-80 prosent via en 150 kW DC-hurtiglader, opplyser Ford Norge.

Og de sier også at bilen i utgangspunktet blir registrert som personbil (M1), noe som betyr at den kan kjøres med vanlig B-førerkort.

Så var det prisen.

Den godt utstyrte Lariat Launch Edititon i fargen Antimatter Blue Metallic har hatt en veiledende pris på 1.186.000 kroner, og denne faller nå til 1.060.000 kroner. Det er ned 126.000 kroner.

– Som vi har signalisert fra vi åpnet for bestilling i april 2023, har det vært usikkerhet knyttet til kostnadene for å konvertere F-150 Lightning til europeiske standarder. Når det nå viser seg at disse og andre kostnader faktisk er lavere enn estimert, er dette noe vi ønsker skal komme kundene til gode, sier Berg.

Dette betyr også at de som allerede kjøpt og betalt bilen får reduksjonen, så her skal alle med.

Ford Norge opplyser at det nå har kommet et større antall ombygde F-150 Lightning til landet, og disse er snart på vei ut til kunder. Nå skal de først vises for Statens Vegvesen, og deretter sendes til forhandlere og til slutt kundene.

De får også såpass mange demobiler at de fleste Ford-forhandlerne får muligheten til å vise fram den imponerende elbilen for potensielle kunder, og det åpnes selvsagt for prøvekjøring.

Det siste anbefaler iallfall den norske Ford-sjefen:

– Dette er en bil som bare må oppleves – og egner seg like godt som familiebil som arbeidsbil, sier Berg.

‒ Nå blir den et enda mer attraktivt valg for flere. Den enorme plassen, den herlige komforten, de ekstreme kjøreegenskapene, trekkraften og de mange smarte løsningene og førerassistanseteknologiene – alt sammen gjør dette til noe helt unikt og nytt i Norge.

Her er bilder av Ford F-150 Lightning:

 

Bildeserie
Debatt