Blar vi oss tilbake til 1963 finner vi to store historiske hendelser, som begge på hver sin måte handler om å ha respekt for hverandre. For i august leverte Martin Luther King jr. den berømte «I have a dream»-talen, og knappe tre måneder senere ble John F. Kennedy skutt og drept av Lee Harvey Oswald.
Her hjemme skjedde det også store ting. Munchmuseet ble for eksempel åpnet, og enda viktigere ‒ Norge tok herredømme over kontinentalsokkelen ‒ noe som jo senere har vist seg som et ganske smart trekk.
-->
En annen stor begivenhet skjedde på de mange kinoene rundt om i Norge. For aller første gang kom nemlig James Bond på besøk, og filmen som startet det hele het «Dr. No» og hadde Sean Connery i rollen som agent nummer 007.
Og nei, den hemmelige agenten kjørte ikke en Aston Martin i denne. Faktisk var firmabilen i den første filmen en Sunbeam Alpine. I den andre kjørte Bond en Bentley, og det var ikke før i den tredje kinofilmen som het «Goldfinger» at han dukket opp i en «ekte» agentbil.
I bilverden var 1963 et særdeles godt år. Over i Italia kom Lambo med sin aller første serieproduserte bil, Lamborghini 350 GT. Ferrari fulgte opp med sin 330-utgave, mens Mercedes trumfet dette med en gardering bestående av både 600-modellen og ikke minst den sportslige W113-bilen.
I Tyskland lanserte Opel den første Rekord-modellen, og over den store dammen kom det også et par muskelbiler som skulle få legendestatus. 2. generasjon av Chevrolet Corvette og konseptutgaven av Ford Mustang ble presentert i 1963.
Og ja, vi må for all del ikke glemme Alpine A110, den franske bilen som dagens imponerende A110 er sterkt inspirert av.
Det skjedde også ting i Storbritannia, og Jaguar kom for eksempel med sin S-Type, Triumph med den populære 2000-modellen og Vauxhall kunne presentere Viva det året.
Alle tre viktige biler, men ingen kunne matche den Aston Martin hadde på gang. Nemlig arvtakeren til DB4, denne flotte sportsbilen AM hadde kommet med i 1958.
Den nye fikk naturligvis navnet DB5, hvor DB står for David Brown ‒ mannen som formet merket etter 2. verdenskrig. Aston Martin ble for øvrig grunnlagt i 1913, og kom med sin første bil i 1915.
Og Aston Martin DB5, lansert i september 1963, skulle skyte de rett ut i stjernehimmelen. Og det er kanskje ikke så rart ‒ den fikk både fikk drahjelp av 007 og disse vakre linjene som bildet under viser.
Sjekk dette:
Det var i september 1963 at Aston Martin avduket sin nye stjerne, og modellen skulle raskt bli et ikon både for britisk kultur, design og innovasjon ‒ og en gang for alle etablere Aston Martin som et merke på øverste hylle.
Spoler vi fram seks tiår, er DB5 fortsatt en av verdens mest gjenkjennelige biler, og som en bursdagsgave ble den hyllet under Goodwood Revival-festivalen sammen med det aller siste stjerneskuddet i DB-blodlinjen ‒ verdens første Super Tourer kalt DB12. Følg med helt ned til bunn av saken så skal du få se bilder av de to sammen!
‒ David Brown-æraen ga oss så mange flotte Aston Martin-sportsbiler, men ingen mer gjenkjennelig, æret og ettertraktet enn DB5, som la grunnlaget for vår identitet som et britisk luksusmerke synonymt med stil, ytelse og eksklusivitet, sier administrerende styreleder i Aston Martin, Lawrence Stroll, som selv eier en DB5.
‒ Det er bare riktig at når den fyller 60 år, tar vi et øyeblikk for å se tilbake og reflektere over denne bilens utrolige rolle i vår 110-årige arv. Vi er utrolig stolte over at DB-linjen fortsetter i dag med den kritikerroste DB12, som i likhet med de som kom før den, er en feiring av alt vi elsker med britiske håndbygde sportsbiler, med en ny injeksjon av den nyeste teknologien og høyeste ytelsesnivå.
Ok, vi sa at bildene av DB5 og DB12 skulle komme i bunnen, men vi spanderer et allerede nå, før vi sammen med Aston Martin sjekker ut historien til 60-åringen.
Året var altså 1963. Aston Martin suste av gårde på en bølge av popularitet, og DB4en hadde solgt jevnt godt siden den ble avduket som en helt ny bil i 1958.
Men som i dag kunne de ikke flyte altfor lenge på bølgen, for rivalene både på hjemmebane og i det store utlandet utviklet stadig nye biler. Så Aston Martin måtte komme opp med noe nytt for å holde på posisjonen.
Nykommeren gjorde sin offisielle offentlige debut på Frankfurt Motor Show i september 1963, og inneholdt flere design, tekniske og utstyrsendringer i forhold til forgjengeren. Særlig stor var nyheten under panseret, for motoren leverte enda mer kraft. Men slår man til med en DB5 så skulle det kanskje bare mangle.
Sedanen og senere kabrioletutgaven var faktisk kun i produksjon over i Astons Newport-fabrikk og hovedkvarter i litt over to år, men i løpet av den relativt korte perioden løp ryktet og bilen ble raskt berømt ‒ noe som gjorde den til en av histories mest ettertraktede biler.
Det hjalp selvsagt at de hadde historiens minst hemmelige agent på laget.
Fot det er ingen tvil om at beslutningen fra filmskaperne EON Productions om å sette 007 bak rattet i den nye DB5 i en rekke James Bond-filmer i over mer enn et halvt århundre har sementert plassen i bilindustriens hall of fame.
Men Bond, James Bond, er langt fra den eneste kjendisen som har blitt sett bak rattet på denne nå ikoniske Aston Martin-modellen.
«The Swinging Sixties» var i ferd med å ta av da folkemengdene fikk et glimt av den nye DB5 i Frankfurt, og i løpet av bare noen få år skulle mange av datidens mest kjente skuespillere, popstjerner og kjendiser bli så heldige å være i de eksklusive rekkene av DB5-eierskap.
Kjente DB5-kunder på 1960-tallet inkluderer The Beatles’ Paul McCartney og George Harrison og Rolling Stones’ Mick Jagger. Mesterkomiker Peter Sellers kjøpte også modellen, mens en mengde bemerkelsesverdige navn i årene etter – fra Robert Plant og Jay Kay til Elle McPherson og Ralph Lauren – har sørget for at både sedan- og kabrioletversjoner av bilen sjelden har forlatt rampelyset.
DB5s kjendisappell viste seg faktisk å være et springbrett for suksess, og bidro til å ta Aston Martin fra britisk nisjeprodusent av sportsbiler til en global superstjerne i bilindustrien.
Og det hele blir enda mer bemerkelsesverdig når man ser hvor mange DB5 Aston Martin faktisk produserte. Eller mer riktig, hvor få.
Totalt ble det opprinnelig laget kun 887 eksemplarer av DB5-sedan, 123 kabrioleter og 12 skreddersydde shooting brake-utgaver. Selv etter datidens standarder var dette små tall, spesielt med tanke på at britisk bilproduksjon satte sammen 1,8 millioner biler i 1963.
Den DB5en som ble vist i Tyskland var utstyrt med en ny 4.0-liters (3995 cc) mye omarbeidet versjon av den 3.7-liters, twin cam, rekkesekser som drev DB4, og som standard var det nærmere 300 hestekrefter tilgjengelig.
Den ekstra kraften var en del av en rekke tekniske og utstyrsmessig endringer, slik som debuten av elektriske vinduer og klimaanlegg som kunne bestilles, begge møysommelig utviklet for å møte stadig mer sofistikerte og krevende kundeforventninger.
Ytelsen, et varemerke for Aston Martin allerede for 60 år siden, var i samsvar med bilens slanke stil – produktet av den italienske karosseribyggeren Carrozzeria Touring Superleggera – og en topphastighet på over 150 mph (241 km/t) gjorde sitt til at dette sto i Aston Martin-brosjyre: «DB5 er den raskeste vanlige 4-seters GT-bilen i verden.»
En slik toppfart er imponerende selv i dag, og vi kan tenke oss hvordan det føltes da det britiske bilmagasinet Autocar fikk teste denne for aller første gang. De konkluderte:
«Dette er en bil som roper etter å bli kjørt, å bli kjørt godt og bli kjørt langt.»
Aston Martin DB5, den flotteste Grand Tourer, la for 60 år siden et svært flott grunnlag for hva som skulle følge, og resultatet i dag er den nye DB12, den første Super Tourer.
Her er bilder av jubilanten, og noen som også viser søstrene DB5 og DB12 sammen.
Les også: