Muskelbilene har sin opprinnelse på 1950-tallet, men den gylne æra er på det glade 60-tallet. Det startet for alvor da Pontiac introduserte GTO-modellen i 1964, men det var Ford som satt på det virkelige esset i den imponerende kortstokken.
For de ville absolutt være med på kappløpet, og kunne 17. april 1964 presentere noe ganske så oppsiktsvekkende under verdensutstillingen i New York. De dro nemlig lakenet av en splitter ny muskelbil kalt Mustang, og det tok helt av.
Og alderen tynger ikke. 60 år senere kan Mustangen se tilbake på 10 sammenhengende år som den mest populære sportsbilen, og den dukker stadig opp i actionfylte filmer slik som John Wick-triologien og selvsagt Fast and Furious-filmene.
– Få, om noen andre biler, har en arv, en historie og så mange fans i hele verden som Ford Mustang, sa general manager i Ford Blue, Europe, John Williams, under bursdagsfeiringen.
‒ Enda færre har vært i kontinuerlig produksjon i 60 år. Med dagens feiringer – over hele verden - og våre nye tilskudd til Mustang-familien tar vi tak i frihetsfølelsen og gleden som har vært en viktig grunn til denne suksessen. Det er også dette som inspirerer teknologiutviklingen som vil sørge for at Mustang fortsetter sin galopp inn i framtiden.
Mustangen har selvsagt en lang racinghistorie, og har også vunnet en konkurranse som er langt mer kjent for tohjulinger ‒ Tour de France. For ja, det var bilene som først kjørte Tour de France, og det skjedde tilbake i 1899. «Først» i 1903 ble det aller første Tour de France på sykkel arrangert.
Her hjemme er det mer enn 4.200 Mustanger på veiene, og den aller første med norske skilt ble registrert allerede 25. juni 1964. Så ja, dette var en av de aller første bilene Fords fabrikk i Michigan produserte, og bilen befinner seg fortsatt på norsk jord. Dog uten norske skilt, kan Norsk Mustang Club opplyse.
Ford Norge skal også feire, og om to uker åpnes det for bestilling av den første helelektriske rallyversjonen av Mustang Mach-E. Her er det selvsagt firehjulsdrift kombinert med 486 hk og et dreiemoment på 950 Nm, og tøffe racingstriper samt hvite 19 tommers rallyinspirerte lettmetallfelger inspirert av Fords lange rallyhistorie.
Det er også duket for nye stylingpakker til bilen som bærer arven til den originale hingsten, nemlig Mustang GTD. Mer eksakt to pakker:
- Mustang California Special byr på en moderne vri på en Mustang Special Edition som første gang ble introdusert i 1968. I tillegg til egne logoer og sportsstriper på siden i fargen grå og Rave Blue, inneholder designpakken også flere særegne interiørdetaljer i fargen Navy Pier.
- Nite Pony designpakken gjør om mulig nye Ford Mustang enda røffere. Her er nesten alle eksteriørdetaljene mørklagt i sort – både tak, speilhus, GT-logo og de 19-tommers aluminiumsfelgene er også lakkert i sort.