Det er nærmere 40 år siden det tyske tuningsselskapet ABT Sportline gjorde seg bemerket med noe ganske så vilt. For tilbake i 1982 kunne de vise fram en bred og ganske så vill utgave av bilen som allerede hadde fått legendestatus, Volkswagen Golf GTI. Men spoler vi fram til i dag er selv denne spektakulære utgaven av Golf GTI som barnemat å regne, for dagens sterkeste Golfer kan by på langt flere enn de 163 hk som ABT Golf huset. Golf GTI kan vise til 245 hk og 370 Nm med dreiemoment, den enda hvassere Golf GTI Clubsport har 300 hk og 400 Nm, dieselversjonen Golf GTD byr på 200 hk og 400 Nm og øverst i hierarkiet troner Golf R med sine 320 hk og 420 Nm. Og så har vi de utgavene med ABT i navnet, for her spretter kreftene opp til et nytt nivå. ABT Golf GTI har 290 hk og 410 Nm og ABT Golf GTD leverer 230 hk og 440 Nm, men begge ligger altså fortsatt under en standard GTI Clubsport med sine 300 hk. Men ABT har selvsagt noe spesielt også for denne, og i trimmet ABT-utgave byr Clubsport-utgaven på 360 hk og 450 Nm. Det begynner å bli voldsomt for en liten rakkar som Golf GTI. Men heller ikke denne er sjef i GTI-familien, for det finnes altså en R-versjonen som også skriker etter ABT-oppdateringer. Og det har den nå fått. ABT har puttet inn sitt ABT Engine Control (AEC) også i R’en, og selvsagt spandert på mer sportslige kjøreegenskaper, satt inn et nytt eksosanlegg og smidd noen nye felger. Her er det mulig å få 19-tommers mattsvarte, og som vi kan se på bildet under gjør de seg helt klart ikke bort på en ekstremt hissig ABT Golf VIII R.
