Det kan faktisk gå i millioner antall kroner når russen satser på sine busser, for her gjelder det å overgå de andre. Det baller altså på seg økonomisk, men dessverre er ikke russen like ivrig når det kommer til sikkerhet.
Det vet Statens vegvesen alt om, for hvert år stopper de busser som er i så dårlig stand at de rett og slett ikke får kjøre videre. Og dette er noe de har prøvd å ta tak i.
For å hjelpe de festglade elevene tilbyr de nemlig gratis kontroller både for russebusser og russebiler, og de som blir godkjent får et oblat i frontruta som viser at kjøretøyet er trafikksikkert.
Men:
Det blir bare færre og færre som benytter seg av det generøse og viktige tilbudet, og i år dukket kun 133 russebusser og russebiler opp til gratis kontroll.
– Det er veldig bekymringsfullt at så få velger å sjekke om bussen eller bilen er i trafikksikker tilstand, spesielt siden tilbudet er gratis, sier Øyvind Lund i Statens vegvesen.
– Og når vi ser hva som blir stoppet langs veien med blant annet dårlige bremser og opprustet bærekonstruksjon, er det stor grunn til å frykte at det verste vil skje før eller senere.
Russebussene kan altså være rustbusser, og det kan selvsagt gå på livet løs. Det vet selvsagt Vegvesenet, som gjør sitt for å stanse verstingene på veiene.
Nå er nok kontrollørene flinke til å spotte de bussene som er i dårligst stand, men uansett – godt over halvpartene av russebussene som ble sjekket fikk bruksforbud. 10 var i så dårlig stand at de ble politianmeldt.
– Må det skje en katastrofe før bedrifter som leier ut russebusser, elever og deres foresatte tar til vettet, undrer Lund.
Totalt sjekket Vegvesenet 39 russebusser og russebiler under årets russetid, og 23 fikk bruksforbud. Enda verre sto det til med de svenske russebussene.
Her fikk alle som ble stoppet bruksforbud, og en ble også anmeldt.
Feilene som gikk igjen var alvorlige bremsefeil, opprustet bærekonstruksjon og brudd på reglene for kjøre- og hviletid, opplyser Vegvesenet.
– Når vi vet at flere sjåfører er trøtte og uopplagte gir det oss en grunn til ekstra bekymring, sier Lund.
– Vi ønsker derfor at de profesjonelle aktørene som leier ut busser og sjåfører, begynner å ta mer ansvar for trafikksikkerheten, både for russen og for andre trafikanter.
Vegvesenet forsøker altså å gjøre russefeiringen tryggere gjennom å kontrollere bussene og bilene, og i år ba de også om hjelp – både fra selskapet Skolmar AS og landstreffene i Stavanger og Halden. De sier at Skolmar oppfordret russen til å benytte seg av tilbudet om gratis kontroll.
Videre sier Vegvesenet at de ba landstreffene om å vurdere et krav om at russekjøretøyene som kom måtte ha oblat i frontruta, og oppfordret i tillegg Skolmar om å vurdere å kreve at russekjøretøy de skulle sponse og samarbeide med, måtte ha oblat fra Statens vegvesen i frontruta.
Til slutt ba de også dem å vurdere at et av kriteriene for å bli kåret til Årets Russedress-buss, måtte være å ha oblat.
– Alle har sagt de gjerne vil bidra, men i år var vi litt for sent ute til at aktørene kunne stille krav til oblat. Forhåpentligvis får vi god drahjelp fra disse neste år, sier en tross alt optimistisk Øyvind Lund.
For nå må vel bunnen være nådd?
Les også: