Uavhengig av hva det er, for eksempel en retroutgave av legendariske Chevrolet El Camino eller en ny bagasjetraktor, så skal General Motors nå hjelpe til med å få dette elektrifisert. De nøyer seg nemlig ikke bare med nye elbiler og deres egen bærekraft.
‒ GM har en etablert strategi knyttet til eksterne avtaler rundt et omfattende utvalg av komponenter og løsninger som rettes mot et bredt spekter av kunder og bruksområder, sier Travis Hester, GM’s visepresident for Electric Vehicle Growth Operations.
-->
‒ Ettersom selskaper på tvers av mange bransjer ønsker å redusere miljøpåvirkningen, er GM i en unik posisjon til å lede an, ikke bare gjennom spennende nye elbiler på tvers av våre merker, men gjennom ytterligere teknologiapplikasjoner. Vi ser fram til å samle kunder, eksisterende og nye, sammen med oss på vår nullutslippsreise.
Nå gjør det ikke kun dette med tanke på miljøet. Det vil åpne seg store muligheter nå som det meste av kjøretøy skal elektrifiseres, og GM estimerer selv at markedet de nå retter seg inn mot kan være på 20 milliarder dollar i 2030.
GM gir også noen eksempler på hva den nye satsingen inkluderer:
Chevy Performance og ettermarked: Electric Connect og Cruise eCrate-pakken åpner for at GM kan til å utvide elbil-teknologien til ettermarkedet, for eksempel å erstatte bilens forbrenningsmotor med et helelektrisk fremdriftssystem.
Her er det allerede flere elektriske konverteringskjøretøyer, inkludert E-10 pickup, K-5 Blazer-E, eCOPO Camaro og Project X.
Ikke minst representerer en elektrifisert El Camino SS 1972-modell denne satstingen, utviklet av Lingenfelter Performance Engineering. Dette er den første uavhengige installasjonen av konseptet eCrate-pakken, og innleder den neste generasjonen elbil-komponenter fra Chevrolet Performance som skal starte til neste år.
GM Powered Solutions: GM Powered Solutions skal skreddersy elektriske komponentsett og utnytte ressursene til GMs’ Powered Solutions-team for aktivt å identifisere muligheter som kan dra nytte av elektrifisering og den nyeste elbil-teknologien i tilpassede applikasjoner.
Ground Support Equipment: Et strategisk samarbeid med Textron åpner for eksempel for at GM leverer elbil-komponenter for å elektrifisere en serie av bagasjetraktorer, lastetraktorer og beltelastere.
Marine Propulsion: I tillegg til å støtte eksisterende kunder, representerer GM’s strategiske investering i det elektriske vannscooterselskapet Pure Watercraft en mulighet til å bringe elbil-teknologi til den marine industrien.
Sammen skal de to selskapene utvikle og kommersialisere batterielektriske vannscootere for å akselerere overgangen til elektrisk mobilitet.
Her er bilen som jo allerede har et navn som iallfall her i Norge hinter til elektrisitet, El Camino.
Dette er bare noe av det GM vil elektrifisere, for den nye strategien åpner altså for elektrifisering av det aller mest.
‒ Kundene vil dra nytte av GM’s enorme nettverk av ressurser, støtte og erfaring som en innovatør innen elektrifiseringsområdet, sier Hester.
‒ Når vi kommer med Ultium-plattformen og andre nullutslippsteknologier, forventer vi mindre, rimeligere og mer fleksible komponenter og tilbud over tid.
Et resultat er blir altså en elektrisk bagasjetraktor, og slik ser den ut:
Les også: