Svensk flyvebåt skal redde Venezia

Ja, Venezia er i trøbbel. Ikke bare synker byen, men motoriserte båter forurenser både lyd og vann, og bølgene slår så hardt mot bygningene at disse er i fare. Dette skal Candela gjøre noe med.


Venezia, en av verdens desidert mest berømte byer, synker. Problemet er at byen er bygd på svak grunn kombinert med at både havet stiger og folkene i byen tidligere pumpet unna grunnvannet. Men den romantiske byen er ikke i akutt fare for å forsvinne.

Forskere er riktignok litt uenig om hvor mye byen vil synke det neste tiåret, men det kun snakk om noen få centimeter.

Da er ekstremvær hakket mer utfordrende, for de siste årene har dette dukket opp flere ganger. Senest i 2019 skylte en tidevannsbølge over byen, og resultatet var enorme oversvømmelser.

Ingenting av dette kan den svenske båtprodusenten Candela gjøre noe med, men Venezia har flere problemer.

Før pandemien var det årlige over 20 millioner turister som besøkte byen med de mange øyene og kanalene, og for at disse skal komme seg rundt må de fraktes med båter. Og det er langt fra bare disse romantiske gondolene som ferdes på kanalene, for motorisert båtferdsel har for lengst nådd byen. Disse gjorde sitt inntog på 1950-tallet.

Det gir nye utfordringer.

Slike lager både lyder, forurenser kanalene og luften, og går langt raskere enn en gondol. Og da lager de bølger, og dette er et så stort problem at venetianerne selv har kommet opp med et uttrykk ‒ Moto Ondoso. Bølge-ødeleggelse. Både bygninger og gondolene opplever Moto Ondoso.

En flyvende elbåt vil kunne gjøre noe med alt dette, og nettopp en slik har Candela.

Candela C-7, den første masseproduserte elbåten til svenskene, er nemlig en lydløs og utslippsfri hydrofoil.

Båten løfter seg dermed over bølgene, og ifølge produsenten selv skaper den mindre enn 5 centimeter høye bølger. Og ettersom båten slipper å trenge seg fram gjennom vannet, trenger denne 80 prosent mindre energiforbruk enn en vanlig båt, og toppfarten er solid den og ‒ 30 knop (55 km/).

Men en 7-seter vil ikke løse problemene i Venezia når turistene nok en gang strømmer til, men Candela har flere ess i ermet.

Candela utvikler nemlig en Candela P-30, en ferge, som skal inn i tjeneste i Stockholm, og denne er ganske lik Vaporetto’ene i Venezia. Vann-bussene.

‒ En P-30 ville ikke bare vært raskere, men også en mer komfortabel tur enn dagens dieselferger siden den flyr over dønningene. Men det viktigste er at det ikke vil skape noen bølger, sier Gustav Hasselskog, administrerende direktør i Candela Technology.

Og Candela har enda flere ess.

De utvikler også en vann-taxi gjennom Candela P-12, en annen båt som kan «redde» Venezia.

‒ Candela P-12 ville være den perfekte shuttle-båten fra Marco Polo flyplass til byen. Denne spesielle vannstrekningen er også ganske røff, med kryssende bølger som kan forårsake ubehag. Å fly over vannflaten ville bety en mye bedre opplevelse for passasjerene, sier Hasselskog.

Candela kan ikke redde Venezia fra å synke eller hindre storflommer, men at en flyvende elbåt bør kunne hjelpe den hardt prøvede turistmagneten er ganske sikkert.

Det mener iallfall Candela selv, så sjekk ut kortfilmen som de har laget om vakre og unike Venezia.

Les også:

Les mer om:

Nyheter