Det har vært et salig kaos over store deler av landet, for mye snø og glatte veier har ført til mange uhell og store trafikale problemer. I Sør-Norge er det nå meldt vekslende temperaturer, noe som i så fall kan gi enda flere problemer. Vann som fryser til is og såkalt underkjølt regn kan som kjent gi såpeglatte veier, men det kan også føre til et annet og ganske nytt problem ‒ frosne ladeluker. Statistikken for bilsalget i 2022 er klart, og den viser at det ble registrert 174.329 nye personbiler i fjor. Og av disse var hele 79,3 prosent elbiler, viser tallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Det er nå over 600.000 elbiler i Norge, og det er en ting alle disse har til felles ‒ de trenger å lades om de skal brukes. Det kan være enklere sagt enn gjort akkurat nå. For skal man lade en elbil må man også få opp ladeluka, og mange opplever nå at den er frosset bom fast. Og denne skal man helst ikke bryte på, for er det en annen ting vi helst ikke trenger akkurat nå er det ekstrautgifter. Det meste har som kjent blitt dyrt nok som det er. NAF sier at det er viktig at elbilistene er flinke til å børste snø fra ladeluken, og spesielt om elbilen har ladeluken foran. For det er nemlig disse som er mest utsatt for en ladeluke som er frosset fast. Men med snø og mildvær om hverandre kan alle oppleve å få problemer med å få åpne opp ladeluken. ‒ Det er viktig å koste nøye rundt ladeluka hver gang for å unngå at den fryser, men er du uheldig og luka fryser, er det ingen heksekunst å få den opp igjen, melder Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. Så hva er tipset?
