«Ease» og «boost». Det er de selvforklarende stikkordene
rundt de to nye framtidskonseptene til BMW ‒ Vision iNext og Vision M Next Vision.
teknologi som selv tar hånd om kjøringen. Kupéen blir dermed omgjort til en
slags stue på fire hjul, hvor passasjerene kan slappe av og bli underholdt mens
bilen frakter dem fra A til B. Boost gir ekstra krefter, og dette kommer selvsagt ekstra
godt til syne i M-versjonen til BMW’s to kommende framtidsvisjoner. Denne er den sportslige versjonen av de to Vision-konseptene,
og designet er ifølge produsenten selv inspirert av både ikonet BMW Turbo og
BMW i8. Dette er faktisk en hybrid, og har en ren elektrisk
rekkevidde på 100 kilometer. Under panseret befinner det seg en 4-sylindret motor, og ved
hjelp av elmotorer på begge akslingene yter den 600 hestekrefter med en
toppfart på 300 km/t. Ved å trykke på en boost-knapp frigis alle kreftene, og sender
den elektrifiserte bilen opp til 100 km/t på lynraske 3 sekunder.
antall elektrifiserte modeller. – Vi vil tilby 25 elektrifiserte biler allerede i 2023, to
år tidligere enn opprinnelig planlagt. Vi forventer å se en bratt vekstkurve
mot 2025, hvor salget av våre elektrifiserte biler forventes å øke i
gjennomsnitt 30 prosent hvert år, sier Harald Krüger, styreleder i BMW AG.
har også vist fram en ny motorsykkel som har fått erstattet boxemotoren med en
elmotor. Her er BMW Motorrad Vision DC Roadster sammen med Vision M Next Vision: Det er bokstavelig talt mer spenning i lufta allerede neste
år, for da introduserer BMW 5. generasjon elektrisk drivlinje. Utviklingen av
denne har selvsagt pågått en stund allerede, og blant bilene som er testet er
en 5-serie med tre nye elektromotorer og en total effekt på 530 kW/720 hk. Dette gjøre at den når 100 km/t på under 3 sekunder, og lignende
elmotorer og batteripakker blir altså å finne i kommende BMW-modeller. En slik elektrisk satsing gjør også at BMW må spre produksjonen rundt i verden. Elbilen i3 produseres som mange vet i tyske i Leipzig, mens kommende elektriske Mini skal lages i Oxford. I 2020 starter produksjonen av BMW iX3 i kinesiske Shenyang, og i 2021 innledes produksjonen av BMW iNext i tyske Dingolfing og BMW i4 i München. Produsenten tar også høyde for framtidige kjøresoner kun for nullutslippsbiler via geofencing, og skal utstyre alle nye hybridmodeller med en teknologi kalt «eDrive Zones». Dette innebærer at hybridene automatisk går over til ren eldrift når de kommer inn i områder kun for nullutslippsbiler, for eksempel sentralt i større byer. BMW presenterer også en rekke nye modeller under en pågående NextGen-messe, og blant nyhetene kan BMW 1-serie, BMW X1, BMW 3-serie Touring, BMW 8-serie Gran Coupe, BMW M8 Coupé og BMW M8 Cabriolet nevnes. Her er flere bilder av M-konseptet: Les også:
- Se opp ‒ her kommer Valhalla
- 4 nye biler med dårlig nøkkelfri sikring
- Priser på Mercedes’ Shooting Brake er klare