Forventer ny norsk rekord for nybilsalget i 2022

Men det er en ting som kan bremse framtidig nybilsalg.


Til tross for en pandemi som ikke vil slippe taket og mangel på databrikker grunnet en stor reduksjon i halvleder-produksjonen, spår Harald A. Møller et rekordår til neste år.

Norges største importør som håndterer merker som Volkswagen, Audi, Skoda, Seat og Cupra tror nybilsalget ender på 175.000 nye personbiler i 2022, mens det i 2021 ligger an til å bli utlevert 170.000 nybiler.

-->
Rekorden stammer fra 1986, og den gang ble 167.352 nye personbiler registrert i Norge. Den rekorden ryker altså allerede i år, til tross for at norske importører ikke har fått så mange biler som de har etterspurt grunnet datakort-problematikken.

‒ Det er mye usikkerhet også i vår bransje, og den knappe tilgangen til mikrobrikker gjør at det er vanskeligere å forutse hvordan dette blir gjennom det kommende året, sier Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør for Harald A. Møller.

‒ Tallet kan godt bli både vesentlig høyere eller lavere enn 175.000, avhengig av hvor fort de ulike aktørene får kontroll på tilgangen til mikrobrikker i året som kommer, påpeker han.

Før årets siste måned ligger markedsandelen for nye elbiler på 64,2 prosent, og Hekneby tror denne vil sprette opp til 80 prosent i 2022. Blant Harald A. Møllers egne merker forventer de at elbilandelen passerer 90 prosent, og denne vil i år ende på tett mot 90 prosent.

Men Møller-direktøren er også litt bekymret, for som vi vet kan politikerne være ganske så uforutsigbare. Og de har allerede vurdert å vanne ut elbil-incentivene.

‒ Vi så hvor sårbart elbilsalget kan være da regjeringen foreslo å fjerne skattefordelen for firmabilkunder som kjører elbil, sier Hekneby.

‒ Samme dag som forslaget kom på bordet, opplevde forhandlerne våre stor trafikk av kunder som ville endre bestillingen fra elektrisk til fossilt.

Men regjeringen fikk ikke det som de ønsket, og det endte opp med en halvering av den opprinnelige skattefordelen.

I regjeringsplattformen til Arbeiderpartiet og Senterpartiet legges det i inneværende stortingsperiode opp til moms på elbiler med en bunnfradragsmodell.

Hva som skjer med elbil-incentivene er et av flere elementer Harald A. Møller mener skaper usikkerhet i bilmarkedet, som altså nå preges av en pandemi og mangelen på mikrobrikker.

Hekneby mener at en eventuell moms på elbiler i inneværende stortingsperiode kan skape hindringer mot den nå støe kursen Norge har mot et rent elbil-salg når det kommer til nybiler i 2025.

‒ Vår partner Volkswagen AG har allerede iverksatt flere tiltak for å raskest mulig få kontroll på tilgangen til mikrobrikkene. Det kommer til å løse seg etter hvert, så nå er vi mer spent på om dagens regjering ønsker å innføre moms før markedet er modent for det, sier han.

‒ Forslaget slik det skisseres opp i regjeringsplattformen kan bremse elbilsalget, og særlig i distriktene hvor man er avhengig av større biler med mer rekkevidde. Det er nettopp de modellene som treffes av en slik moms-innføring.

Han er heller ikke imponert over hva den nye regjeringen allerede har gjort rundt varebiler.

‒ Bruken av gulrot fungerer helt i tråd med hensiktene i personbilmarkedet, påpeker Hekneby.

Men:

‒ I statsbudsjettet for 2022 ser vi at man henter fram pisken for varebilkunder, som får økte avgifter om de velger kjøretøy med forbrenningsmotor.

‒ Det er et linjeskift fra forrige regjering, og en politikk som kan ramme næringsdrivende som i liten grad har mulighet til å velge nullutslippsalternativer med dagens fortsatt begrensede utvalg av elektriske varebiler, slår han fast.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter