Fortsatt verdens mest solgte bil

Toyota Corolla er fortsatt verdens mest solgte bil, men Fords bestselger tar innpå.


Den ubestridte salgskongen i Europa er Volkswagen Golf, men utenfor
sitt hjemmekontinent får den juling så det holder. Faktisk er ikke Golfen på
topp-5 en gang når det kommer til verdens mest solgte biler.

Nettstedet Focus2Move har nå oppdatert tallene for 1. kvartal, og de viser at i løpet av årets tre første måneder ble det solgt 282.637 Toyota Corolla rundt om i verden. Men den japanske produsenten skal være glad for at modellen nå gjør comeback i Europa.

-->
For salget dalte -7,2 prosent i forhold til samme periode i fjor, og i mars var fallet på formidable -9.8 prosent.

Den er nå reintrodusert i Europa, så det blir spennende å se hva slags utslag det vil gi på salgstallene for 2. kvartal.

Og det var kanskje i grevens tid også.

For verdens nest mest solgte bil er som vanlig Fords F-serie.
Pickupene var kun 30.000 bak Corolla i 1. kvartal, og endte med et salg på 252.013
biler – opp 1,4 prosent fra 1. kvartal i 2018. Heller ikke F-serien med salgskjempen
F-150 som lokomotivet er tilgjengelig i Europa.

Ser man kun på tallene for mars var faktisk F-serien mer
populær enn Corolla, 101.955 biler mot 100.389 Corollaer.

Honda er ikke snauere enn at de tar de to neste plassene på oversikten.

Den gamle traveren Civic er verdens 3. mest populære modell,
og 203.103 nye slike ble registrert i årets tre første måneder – opp 2,9
prosent.

Den mest populære SUV-modellen er Honda CR-V, som med 190.319
biler er nummer fire på den internasjonale lista.

Nummer fem, og på plassen foran Golf, finner vi Toyota Rav4,
som kun var noen få biler bak CR-V med et salg på 190.118 biler.

Volkswagen må altså nøye seg med en 6. plass, men slår til
med tre modeller på rekke og rad.

Golfen er altså 6. mest solgt med 177.503, Tiguan nummer sju
med 173.058 og Polo nummer åtte med 167.888 eksemplarer.

Toyota Camry, også den på full fart tilbake i Europa igjen,
er nummer ni med 164.158 og Volkswagens «kinesiske» modell, Lavida, tok den
siste topp-10-plasseringen med 143.686 registreringer.

Av de 10 mest solgte var det Golfen som fikk den største
knekken med en nedgang på hele -23,3 prosent, mens Lavida (21,3) og CR-V (19,8)
hadde den største oppgangen.

Totalt viser tallene fra Global Auto Database (GAD) at
bilsalget en sterkt nedadgående, og med et salg på 8,20 millioner biler falt antallet
med -7,1 prosent i mars. Totalt etter tre måneder er salget på ganske eksakt 21
millioner biler, og har tapt seg 7,4 prosent.

Den største nedgangen blant topp-100-modellene har Hyundai
Elantra på 40. plass, med en smell på -42,1 prosent.

Den største oppgangen sørget for øvrig en elbil for. Kinesiske
Roewe Ei5 ble lansert i februar, og er en kompakt stasjonsvogn med en
rekkevidde på rundt 300 kilometer. Modellen er basert på Buick Excelle GX, ettersom
eierne SAIC har et kinesisk fellesselskap med GM som åpner for dette.

Ei5, som har en startpris på under 200.000 kroner, økte salget med formidable 7.697 prosent, og klarte akkurat å karre seg inn på topplisten med et totalt salg 55.672 biler på en 98. plass.

SAIC er for øvrig en av verdens aller største bilprodusenter, og endte opp med å selge 7,05 millioner biler i fjor.

Peugeot 2008 tok den aller siste plassen på lista med et
salg på 55.423 biler i 1. kvartal.

Les mer om:

Nyheter