Oktober var også en mørk måned når det kommer til dødsulykker i trafikken. Ifølge Trygg Trafikk omkom tre kvinner og åtte menn, og mange har dermed fått en svært trist inngang på årets vinter.
Men det kunne vært enda flere, for 2020 ligger nå an til å bli det året vi mister færrest i forbindelse med trafikken.
-->
Statistikken til Statens vegvesen viser at 2017 er det året med lavest antall trafikkdrepte, og da hadde 82 mennesker mistet livet i løpet av de 10 første månedene. I fjor var dette tallet 86, og i 2018 hadde 88 personer mistet livet i samme periode. Dette er de laveste tallene som er notert, og statistikken til Vegvesenet går helt tilbake til 1947.
Så langt i 2020 har 81 personer mistet livet, ifølge Trygg Trafikk.
Vegvesenet sier at nedgangen er gledelig, men understreker at enhver drept i trafikken er én for mye. Det er dessuten fortsatt mange alvorlige ulykker der de involverte blir hardt skadet.
‒ For at vi skal bevege oss i retning av 0-visjonen, der ingen blir drepte eller hardt skadd i trafikken, må vi alle bidra med å kjøre rusfritt og etter forholdene, bruke bilbelte og holde fartsgrensene, sier leder for Trafikksikkerhet i Statens vegvesen Guro Ranes.
‒ Dette gjelder spesielt nå som vi går inn i en sesong med varierende og vanskelige kjøreforhold. Vi har alle et felles ansvar for å bidra til at det ikke skjer alvorlige ulykker på veiene våre.
Trygg Trafikk sier at de 11 omkomne i oktober inkluderer fem bilførere, tre fotgjengere, to bilpassasjerer og en motorsyklist.
To mistet livet i forbindelser med ulykker i Viken, Trøndelag og Møre og Romsdal, mens en mistet livet i Oslo, Vestfold og Telemark, Innlandet, Vestland og Troms og Finnmark.
I år har det også vært en markant nedgang i antall omkomne blant bilførere og bilpassasjerer, men på samme tid har antall omkomne motorsyklister gått opp med 25 prosent.
‒ Sikrere biler er en av årsakene til den generelle nedgangen over tid, men motorsyklistene har ikke hatt den samme positive utviklingen, dessverre, sier Jan Johansen, direktør i Trygg Trafikk.
‒ Det er langt mindre sikkerhetsutstyr på en motorsykkel enn i en bil, men det er viktig at man bruker hjelmen riktig, er godt kledd og ikke minst tilpasser farten før og i sving.
Han ber trafikantene ta enda mer hensyn nå som vi er på vei inn i en mørkere periode.
‒ Nå går vi en tid i møte hvor det blir glattere, mørkere og våtere. Dette har negativ effekt på bremselengde og hvor tidlig vi oppdager farligere situasjoner. Her er nøkkelen først og fremst fart. Holder du farta nede, og er ekstra oppmerksom, er det langt mer sannsynlig at du unngår de farlige situasjonene, sier Johansen.
Norge er verdens mest trafikksikre land målt i antall omkomne, noe flinke norske trafikanter selvsagt skal ha sin del av æren for. Men det er mulig å bli enda bedre.
‒ Kravet om bruk av sikkerhetsbelte revolusjonerte sikkerheten for bilister, og må selvfølgelig alltid benyttes. Nordmenn er blitt flinkere til å bruke bilbeltet, men fortsatt er det for mange som bruker bilbelte feil ved at det ligger på magen, over armen og ligger for løst.
‒ Er du en myk trafikant, er det lurt å bruke refleks og annet fargerikt tøy slik at du gjør deg synlig for andre trafikanter, sier Jan Johansen hos Trygg Trafikk.
Les også: