«Hallo Norge», står det skrever på kaia i Shanghai. For der har BYD nå lastet det aller første frakteskipet med elbiler som skal til Europa, og mer eksakt til Norge.
Folket i USA har nå lært seg å si hallo til nordmenn. Grunnen er at BYD, et kinesisk bilmerke, er støttet av den amerikanske milliardæren Warren Buffett, og da følger selv amerikanerne med.
Den foreløpig siste BYD-nyheten rapport i det amerikanske mediene er at merket nå gjør seg klar for sin globale satsing, og har sendt sin første last med elbiler til Norge.
-->
CNBC kan for eksempel rapportere at Norge har blitt litt av en favoritt for de kinesiske elbil-produsentene, og at både BYD, Xpeng og Nio nå finner veien til landet som Leiv Eiriksson hadde sine aner fra. Ja, vikingen som oppdaget USA.
Og CNBC driver ikke med falske nyheter, for det første skipet med 100 BYD Tang har satt kurs fra Shanghai til Norge. Dette blir den første av i alt 1.500 BYD Tang som skal sendes til Norge i år, og det er ventet at de første bilene når Norge i slutten av juli.
Det betyr at de kan finne veien til noen av de 45 norske forhandleren i løpet av sommeren, så de første kundene bør kunne motta sin bil allerede denne sommeren.
Dette markerer starten på eksport av personbiler for BYD som allerede er på plass i Norge med busser, og dette ble blant annet markert med «Hallo Norge» på kaia i den kinesiske millionbyen.
‒ I dag er virkelig starten på den europeiske drømmen for BYD, og våre ambisjoner om personbil, sier administrerende direktør i BYD Europa, Isbrand Ho.
– Med den nye BYD Tang har vi en fantastisk ny SUV for det norske markedet, og vi er sikre på at dette er det rette springbrettet inn i det europeiske markedet. Med denne SUV’en som kombinerer østlig og vestlig design utformet av Wolfgang Eggers designteam, er dette en bil som vil ta opp kampen med de nåværende markedsaktørene, tror Ho.
BYD har på gang to ganske så interessante modeller, en ganske så lekker sedan som er kalt Han vist fram i Tyskland i fjor (se lenke nederst), og altså den som nå er på vei ‒ Tang.
Dette er en ganske stor SUV på størrelse med Audi e-tron, og kommer både med firehjulsdrift og 7 seter ‒ en fristende kombinasjon for mange nordmenn. RSA kan da også melde at rundt 500 av bilene allerede er solgt, så mange venter nok spent på skipene fra Kina.
RSA kan også opplyse at Tang klarer 0-100 km/t på 4,6 sekunder via sine to motorer som totalt byr på 509 hestekrefter, og er utstyrt med et batteri på 86,4 kWh som gir en oppgitt rekkevidde på 400 kilometer. Den kan lades med 110 kW, og er også godkjent for hengerfeste og takstativ.
Det bør også være ganske så hyggelig på innsiden av en Tang, for bilen har et stort panorama glasstak som gir mye naturlig lys og LED-belysning som kan justeres i 31 forskjellige fargetoner.
CNBC hadde også sjekket ut den norske prisen, og kunne opplyse amerikanerne om at denne starter på 599.900 kroner, også dette i området til Audi e-tron ‒ fjorårets mest solgte bil i Norge.