Hjelp, det er ingen som sitter i førersetet! (Fotos: Baidu)
Første hovedstad med robotaxi
Nok en milepæl på veien mot helt selvkjørende biler. Beijing blir den første hovedstaden hvor det er mulig å bestille en robotaxi ‒ altså en bil som er helt tom når den plukker deg opp.
Ja, hvor blir det av de selvkjørende bilene som det har vært snakket om i flere år nå? Vel, de er på tur, og det mener vi billedlig.
For Baidu har gjennom selskapet Apollo Go satt i drift flere selvkjørende taxier i kinesiske byer, og med selvkjørende mener vi altså tomme taxier uten noen som verken overvåker eller kan ta over sjåføransvaret i bilen.
-->
Ja, den eldgamle drømmen om å kunne sette seg inn i baksetet på bilen som gjør hele kjørejobben helt av seg selv.
Så mens du leser dette er det muligens en slik bil på tur i Chongqing og Wuhan, to av Kinas megabyer. Men foreløpig har ikke dette vært mulig i Kinas hovedstad, men det endrer seg nå.
Baidu melder nå at de også har fått lisens til å drive robotaxier også i Beijing, som dermed blir den aller første hovedstaden i verden som får slike selvkjørende taxier.
Det kinesiske teknologiselskapet sier at dette åpner for at Apollo Go kan sette 10 helt førerløse biler i drift i Beijing Yizhuang Economic Development Zone ‒ et av de aktive sentrene som åpner for autonom kjøring i Kina
Videre sier selskapet at byen planlegger å utvide det autonome området utover det eksisterende 60 kvadratkilometer til å inkludere hele 500 kvadratkilometer, og det jobbes også med å få en strekning til flyplassen som ligger nærmest hovedstaden inn i disse.
Baidu har jobbet med å utvikle autonom kjøring siden 2013, og har på veien tilbakelagt vanvittige 50 millioner kilometer med testkjøring på nivå 4 for autonom kjøring. Nivå 4 betyr selvkjørende i de fleste situasjonene, og åpner for at biler uten en fysisk person bak rattet kan rulle rundt i trafikken.
Det er en rekke selskaper som nå utvikler teknologi som skal gjøre bilene helt selvkjørende, og Baidu er sammen med store aktører som Mobileye, Waymo, Cruise og Nvidia blant de som leder an i kappløpet.
Mobileye er eid av Intel har samarbeidet med flere bilmerker, og jobber for tiden tett med Geely-merket Zeekr.
Waymo er eid av gigantene Alphabet (Google), og opererer allerede robotaxier i USA og samarbeider med en rekke store bilmerker.
Cruise hører hjemme i General Motors, mens grafikkort-gigantene Nvidia utvikler en rekke selvkjøringsløsninger for bilindustrien inkludert lynraske datahjerner.
Baidu er muligens den aller største leverandøren av autonome kjørerturer i verden, og den kortsiktige planen er også å bygge verdens største område for robotaxier i løpet av året.
De er altså på plass i tre svære kinesiske byer nå, og snitter for tiden på rundt 20 førerløse turer per bil per dag. Så med 10 nye biler på plass i Beijing betyr det altså rundt 200 nye turer per dag, og den førerløse framtiden rykker stadig nærmere.
Beviset ser du under, for som du ser sitter det ingen foran i denne bilen.