Maxus T90 EV er historisk, for dette blir den aller første helelektriske pickupen som finner veien til Norge. (Fotos: Maxus)

Første el-pickup på plass i Norge

Maxus T90 EV har nå fått norsk jord under hjulene.


Mens det har kommet en rekke helelektriske sedaner og SUV-modeller, har bilmerkene nedprioritert andre typer biler. Men det er nå i ferd med å endre seg.

De første helelektriske stasjonsvognene er på plass, og nå har også den aller første helelektriske pickupen ankommet Europa ‒ og ikke minst Norge.

Tre av verdens aller mest populære biler er faktisk pickuper, Ford F-150, Ram og Chevrolet Silverado. Den trioen får også sine elektriske søstre, men ingen av disse merkene blir først med en elektrisk pickup i Europa.

Det blir heller ikke Toyota eller Volkswagen som har populære pickupmodeller i Europa, men først ut er kanskje litt overraskende kinesiske Maxus. Mer bestemt Maxus T90 EV.

‒ Vi har gledet oss lenge til å lansere Europas første elektriske pickup, og endelig er bilene i landet. Biler har rullet ut til alle forhandlere de siste ukene, og tilbakemeldingene er veldig gode, sier Bernhard Jahnsen, salgssjef i Maxus Norge.

Maxus T90 er en svær pickup på 5,37 meter og er utstyrt med fem seter som standard, og kan ta med seg 1.000 kilo nyttelast i tillegg til å slepe med seg 1.000 hengervekt. Den vil også komme som 2-seters etter hvert.

Batterikapasiteten lyder på 88,5 kWh netto, og dette åpner for en oppgitt WLTP-rekkevidde på 334 kilometer. Når det gjelder lading åpner den for 80 kW, noe som i så fall gir 20-80 prosent i løpet av 45 minutters lading.

Maxus Norge sier at den store lengden kombinert med en bredde på 1,9 meter, en høyde på hele 1,80 meter samt en akselavstand på ganske voldsomme 3,15 meter åpner for et romslig interiør, og bilen er utstyrt med en 10,3-tommers berøringsskjerm, har 6-veis setejustering for begge forsetene, byr på Apple CarPlay, skinnseter og et toveis justerbart skinnratt.

En pickup skal gjerne være en arbeidshest, og Maxus har utstyrt T90 EV med en motor på 204 hk og 310 Nm dreiemoment på bakhjulene.

‒ Selv om bilen har bakhjulstrekk er fremkommeligheten veldig god på grunn av plasseringen av motor og batteripakken, som gir et utmerket tyngdepunkt og sikrer et svært godt veigrep, påpeker Jahnsen.

‒ Tilbakemeldingene fra de første testkjørerne er meget gode, som forteller at de var svært positivt overrasket over fremkommeligheten på norske vinterveier.

Her i Norge er det ikke vanlig med pickuper som har fem seter, og dette grunnet store avgifter som varebiler uten bakseter slipper. Så en T90 EV med fem seter åpner for et nytt marked.

‒ Vi tror T90 EV fyller et etterlengtet behov og ønske for mange, særlig familier, sier Jahnsen.

‒ Mange har en drøm om en pickup i gårdsplassen, men begrensninger i form av seter og avgifter har satt en stopper for mange. Endelig kan man kjøpe en pickup med plass til hele familien, uten å betale over millionen. T90 EV vil konkurrere i samme prissegment som fossildrevne 2-seters pickup.

Han tror bilen treffer godt i segmenter som pickuper tradisjonelt ikke er veldig på plass i ‒ som livsstil- og familiesegmentet.

‒ Her kan man få med fylle pickupen med både voksne, barn og massevis av last på planet, så her treffer vi et helt nytt segment. I tillegg vil den treffe vel så bra som en elektrisk varebil for næringsmarkedet.

Jahnsen sier at de har forhåndsolgt en masse biler de siste månedene, men grunnet interessen har de også bestilt, og nå fått, mange T90. Faktisk er første last på nærmere 1.000 biler, og pickupen finner nå veien til forhandlere over hele Norge.

‒ Ettersom vi har fått inn såpass mange biler, kan vi nå levere biler umiddelbart til kunder, sier Jahnsen.

Slik ser den historiske Maxus T90 EV ut, den aller første helelektriske pickupen på norsk jord.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter