Fornyer Citroën C5 Aircross

Ny front, nye baklykter og en ny berøringsskjerm er blant endringene.


Her i Europa har SUV-modellen Citroën C5 Aircross rukket å bli tre år, og franskmennene føler åpenbart at det er på tide å gjøre den enda mer konkurransedyktig i et stadig mer teknologisk og moderne bilmarked.

Den største synlig endring er en ny front som viderefører den nye designlinjen til Citroën, hvor det nå går to linjer gjennom hele grillen og ut i kjørelysene. Dette designgrepet finner vi igjen fra dagens ë-C4 og den kommende C5 X som blir tilgjengelig senere i år.

-->
Logoen flyter opp på grillen, mens nye luftinntak skal gjøre fronten litt bredere. Citroën selv sier dette skal bidra til at C5 Aircross ser bredere og tøffere ut enn tidligere.

Videre har den franske produsenten også gitt C5 Aircross nye baklykter som skal fremheve lyssignaturen ytterligere.

Slik ser den oppdaterte utgaven ut på skrått forfra, og les deg ned til slutten for å se flere bilder.

Men det er ikke bare på utsiden at det har skjedd ting, for SUV-modellen har fått flere endringer også på innsiden.

Bilen blir nå utstyrt med en ny 10-tommers berøringsskjerm som skal gi enklere tilgang til informasjon og de ulike betjeningsfunksjonene.

Også den store 12,3 tommers infoskjermen til føreren får seg et løft, og er nå fullt konfigurerbar direkte i synslinjen. Dermed skal det være mulig å se den informasjonen som føreren ønsker til enhver tid.

Citroën kaller sine luftige modeller for flyvende tepper, og da må man også sitte komfortabelt. Så de har kastet ut de gamle setene, og satt inn en ny generasjon kjent som Citroën Advanced Comfort som blant andre ë-C4 har.

Disse er tykkere og skal gi enda mer optimal sittekomfort over lengre tid, og er både oppvarmet og kommer med massasje.

En annen ting den arver fra andre nye modeller er en ny midtkonsoll med det såkalte e-Toggle-systemet for girskift, og her er det også mulig å styre kjøreprogrammer og Grip Control. I tillegg er det et stort oppbevaringsrom, tilkobling og trådløs lading av mobiltelefon.

Citroën C5 Aircross kommer med flere drivsystemer, men her hjemme er det nok den ladbare versjonen som er mest aktuell. Denne har 225 hestekrefter og 320 Nm dreiemoment, og åpner for 55 kilometer med elektrisk kjøring før batteriet må lades igjen.

Citroën Norge sier at den oppgraderte utgaven er på plass i sommer, og før den tid kan du jo sjekke ut noen bilder av den oppfriskede utgaven av Citroën C5 Aircross:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter