Alle de store motorsportseriene er utsatt på grunn av korona-epidemien,
og den aller største var bare dager unna sin sesongåpning da et av lagene ble
rammet. Et av medlemmene i McLarens formel 1-lag fikk bekreftet
koronasmitte i begynnelsen av mars, og laget trakk seg fra sesongåpning i Australia.
Noen dager kom også bekreftelsen fra det internasjonale bilsportforbundet (FIA)
at løpet var utsatt, og dermed rakk aldri formel 1 å komme i gang med sesongen.
samme er årets mest prestigetunge runde, Monaco Grand Prix. Bahrain Grand Prix, Vietnam Grand Prix, Kina Grand Prix,
Nederland Grand Prix, Spania Grand Prix, Aserbajdsjan Grand Prix og Canada
Grand Prix er alle utsatt, og mandag kom også meldingen om at Frankrike Grand
Prix ikke vil arrangeres som planlagt i slutten av juni. Men F1-organisasjonen har ikke gitt opp sesongen, selv om
det kommer til å bli en hektisk 2. halvdel om de får lov til å arrangere løp
uten tilskuere. ‒ Vi satser på å starte med racing i Europa gjennom juli,
august og begynnelsen av september, med det første løpet som finner sted i
Østerrike 3. juli, sier F1-sjef Chase Carey. ‒ September, oktober og november vil se oss kjøre i Eurasia,
Asia og Amerika, før vi avslutter sesongen i Gulfen i desember med Bahrain og den
tradisjonelle finalen i Abu Dhabi. Da vil vi ha fullført mellom 15- og 18 løp. Opprinnelig skulle det vært kjørt 22 løp i 2020, den lengste sesongen i formel 1-historien. Det er ikke lenger mulig, og formel 1 skal nå sette sammen en reviderte kalender de vil prøve å gjennomføre.
håper fansen vil være en del av arrangementene mot slutten av sesongen. Vi jobber
fremdeles med å løse mange problemer, som prosedyrer for teamene og hvordan våre
partnere kommer seg fram og jobber i hvert land. ‒ Helse og sikkerhet for alle involverte vil fortsatt være
prioritert, og vi vil kun fortsette om vi er sikre på at vi har pålitelige
prosedyrer som tar høyde for både risiko og mulige problemer, sier Carey. F1 vil gjerne få noe positivt ut av krisen, så mens de
sportslige aktivitetene er innstilt prøver organisasjonen å komme opp med langsiktige
planer og reguleringer som skal gjøre formel 1 både billigere å drive, mer
spennende å se på, og mer teknologisk på alle fronter. Så mens verden holder på med å bli frisk, vil de også gjøre
formel 1 friskere enn før koronasmitten satte en stoppe for verdens største
motorsportserie. Les også: