Fords nye rallybil krasjet fest

Dette er en skikkelig kul måte å introdusere en ny rallybil på. For hva med å krasje en million-fest? Se den spektakulære videoen.


Fords fabrikk i Craiova i Romania har dobbel grunn til å feire med en stor bløtkake.

For det første, og det aller viktigst for de som jobber der, de har rundet én million produserte biler.

Men for de litt mer fartsglade er det også all mulig grunn til å feire at det en ny rallybilutgave basert på Puma EcoBoost Hybrid klar. Denne personbilen blir produsert i Craiova.

Alle dagens WRC-biler pensjoneres nå, for også rally-VM må ta høyde for elektrifisering og mindre utslipp. Neste år handler det om hybrider og en kategori kalt Rally1, og den nye M-Sport Ford Puma Rally1 hybrid tar over oppgaven til Ford Fiesta WRC ‒ en rallybil som har sikret hele tre WRC-titler etter at den ble introdusert i 2017.

Den nye Rally1-bilen er utstyrt med neste generasjon hybrid-drivlinje som fanger opp energi som vanligvis forsvinner i forbindelse med bremsing og seiling, og lagrer denne i et 3,9 kWh batteri.

Denne kan igjen gi en ekstra boost i ytelsen til den turboladede 1.6-liters EcoBoost bensinmotoren, og Puma Rally1 kan levere flere slike «booster» i opptil 3 sekunder når det er behov for det fra en 100 kW elektrisk motor.

Den nye rallybilen kan også kjøres på ren elektrisitet mellom etappene i et løp, og batteripakken kan også lades opp via en ekstern energikilde på utvalgte servicepunkter mellom etappene. Dette tar ifølge Ford rundt 25 minutter.

Hybridsystemet som veier 95 kilo er væske- og luftavkjølt, og er innkapslet i et svært kraftig materiale slik at den takler den harde medfarten slike rallybiler får.

Bilen skal etter planen debutere i den største klassikeren på WRC-kalenderen, Rally Monte Carlo, som kjøres i januar.

Og den er potent.

Det kan vi konkludere med etter å ha sett en ganske så kul video som skal feire bilen og at Craiova-fabrikken rundet en million biler.

Millionbilen, en Ford Puma ST-Line i fargen Desert Blue, har en 155 hk EcoBoost hybrid-motor. Fabrikken nådde milepælen etter 12 års produksjon.

De ansatte ville altså feire med en stor bløtkake, og den festen ville Ford Puma Hybrid Rally1 og rallyfører Adrien Fourmaux være med på.

– Å spille inn en film der Puma til daglig blir produsert, er den beste måten å feire det utrolige arbeidet som er lagt ned av M-Sport og Ford i utviklingen av Puma Hybrid Rally1, sier Richard Millener, teamsjef for M-Sport Ford World Rally Team.

‒ I tett samarbeid med de ansatte på Craiova-fabrikken har vi lykkes med å lage en video som markerer starten på denne nye og spennende æraen for WRC.

Alle skuespillerne er reelle Ford-ansatte, og filmprodusentene har også puttet inn såkalte «easter eggs» i videoen.

De gikk vi glipp av, for vi var mest opptatt av å se på bilen. Men du kan jo se om du spotter de skjulte påskeeggene, men da må du følge godt med.

For her går det virkelig unna.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Motorsport