Den nye Focus Active er et av de nyeste innskuddet til Focus-familien. Dette er en bil som tar opp konkurransen mot biler som Skoda Octavia Scout, VW Golf Alltrack og andre lignende biler.
-->
Focusen har i midlertidig et ess i ermet. den har nemlig en startpris på 381.900 kroner. testbilen som vi fikk teste koster 420.000 kroner, så litt ekstrautstyr hadde den fått med.
Hva innebærer så en Active-utgave av Focus?
Det som er viktig å kjenne til er at det er to ulike Active-utgaver. Den vi testet er den vanlig Active, og så har du en Active Vignale. I den utgaven vil du få ende litt mer utstyr som standard. Blant disse er skinnseter, 18-tommers felger og LED-lys som standard.
Forandringer som går på tvers av vanlig og Vignale-utgaven er en økt høyde på bakkeklaringen på 30 mm. Det er også nye lister rundt bilen for å gi den et røffere utseende.
Bak på Active finner du en sølvfarget nedre del for kontrast. Testbilen hadde foldbart hengefeste som ekstrautstyr. Det var også muligheter til takstativ. Hengerfestet er et 10.500 kroners ekstrautstyr, men i min mening et smart valg da det øker bilens praktiske egenskaper. Det er lett å folde vekk om det ikke skal brukes.
Det foldbare hengerfestet gjør at du kan trekke med deg inntil 1.600 kilo. Det er med andre ord langt mer enn det syklene og stativet veide!
Testbilen var utstyrt med en 1.5-liters diesel på 120 hk sammen med en 8-trinns automat. Selv om det ikke høres mye ut på papiret, så kan du bli overasket! Den er et hyggelig bekjentskap!
Før du setter deg inn høres det ukjente lyder når du åpner dørene. Det tok meg litt tid før jeg skjønte at det var et sett med meget praktiske gummistoppere som feller seg ut og inn ettersom døren går opp eller igjen. Disse kan spare mange småbulker hvis noen skulle åpne døren litt fort en dag.
Hvordan er førermiljøet i den nye Focusen?
Det første du merker når du setter deg inn i bilen er de komfortable setene. Setene er myke og komfortable, samtidig som den gir kroppen god støtte. Det er i midlertidig lite justeringer i form av korsryggstøtte og puten under lårene. Jeg foretrekker lite til ingen støtte i korsryggen, og jeg merket derfor akkurat det litt i ryggen etter 4 timer bak rattet.
Justeringsmulighetene på førersetet er som på de fleste andre biler. Det lille hjulet nede på setet justerer fremre del av setet opp og ned, men sitteputen kan ikke justeres utover eller innover.
i midtkonsollen er det en USB-utgang, et 12V uttak og det er også en trådløs ladeplate til smarttelefoner.
Ettersom testbilen var utstyrt med automatgir fikk vi teste ut hvordan det var å bruke et «hjul» som girvelger.
Jeg var ingen stor fan av denne løsningen Ford har på alle sine nye biler med automatgir. Personlig foretrekker jeg en mer markant spak, men etter en helg og fra et designperspektiv ser det mye renere ut. Det tok ikke lange tiden før jeg ble vant til å bruke den.
Det samme kan i midlertidig ikke sies om plasseringen til knappene til blant annet parkeringssensoren og modusknappen bakom girvelgeren mellom forsetene. Selv om det ikke er ofte du skal justere på disse så var de fortsatt plassert slik at du måtte ta øynene bort fra veien dersom du skulle bytte kjøremodus.
Baksetene har ikke samme komforten som de fremre setene, men her får du mye plass, og da mener jeg mye plass i en relativt liten stasjonsvogn. Den nye Focusen er klasseledende på plass i baksetet.
Jeg er 180 cm og med setet i riktig kjøreposisjon har jeg masse plass til knærne, men også god plass til hodet. Vinkelen på knærne blir ikke skarpe, og det er mulig å strekke beinene lenger ut om det ville. Her kan altså mennesker som er høyere enn meg sitte komfortabelt, selv på lengre turer.
Mellom baksetene finner vi også en armlene med koppholdere, samt en praktisk skiluke.
Hvordan er bagasjeplassen i den nye Focusen?
Joda, her har du mye plass. 608 liter for å være nøyaktig. Dersom det ikke er nok kan du legge ned setene og få inntil 1.653 liter. Den nye Focusen har også et flatt bagasjerom. Dette gjør oppgaven med å sette inn bager, verktøykasser eller kanskje et stort skap gjøres enkelt.
Under det store bagasjerommet finner du et reservehjul. Dette er ekstrautstyr til den nette sum av 900 kroner.
Hvordan er den nye Focus Active stasjonsvogn å kjøre?
Selv om testbilen ikke hadde den sprekeste motoren og det var en diesel, så var den nærmest overraskede sprek. Bilen ligger også meget godt på veien! Man kunne tro at med en heving på understellet at den ville krenge, men nei da. Den satt som støpt for en vanlig stasjonsvogn å være.
Hvordan er den å kjøre offroad uten firehjulstrekk?
Ja, du hørte riktig. Det er nemlig ikke mulig å få denne med firehulestrekk. Ford har vært lure og gitt bilen flere kjøremoduser, blant annet «grusvei» som ble testet og «glatt» for snøfylte hytteveier. Jeg tok bilen opp en bratt grusbakke, og med bilen i «grusvei» var det ikke noe problem. Det er viktig å holde farten, men den kom opp uten problemer.
Hvordan er Focus Active i byen?
Det er ikke hver dag man kjører på grusveier og i store snøstormer. Da er det godt dette er en bil som passer seg like godt i byen. Girkassen er myk og fin med raske girskift. Dersom du velger manuell modus så blir girkassen ganske mye tregere.
Svingradiusen på den nye Focus Active er ikke den minste, ei heller den største. Den vil ikke ha noen problemer i det daglige, men ved skarpe usvinger må man gjerne rygge litt.
Ryggekameraet i Focusen er ikke det skarpeste på markedet, men det er både lett å se gjennom det. Samtidig som den ikke oppleves som at det zoomer inn eller blir bøyd slik at du lett ser hvor langt unna du er andre objekter.
Forbruket med testbilen fra Hafjell og ned til Oslo med to sykler bak, mye bagasje og en del kø endte forbruket på 0.62 l/pr mil. På denne strekningen var det mye motorvei som gjør at forbruket går opp.
Hvem er den nye Focus Active stasjonsvogn for?
Dette er en bil som personer med en aktiv hverdag med krav om god plass og muligheten til å ta den med på veier der andre biler ikke nødvendigvis liker seg like godt. Focus Active gir deg komfort, et utseende man blir glad i og ikke minst en premiumfølelse ved å ha den i oppkjørselen da den trekker til seg mange blikk uten at den tømmer bankkontoen. Denne vil selv den kravstore bli fornøyd med!
Les flere tester hos Nybiltester