Som kjent inkluderer Fords store elbilplaner også varebilsegmentet, og en av de som skal lede an er flerbruksbilen E-Tourneo Courier. Den nye utgaven er utviklet fra bunnen av med tanke på plassutnyttelse og praktisk bruk i byene, og bør håndtere det meste med en lengde på under 4,4 meter som åpner for en liten svingradius.
– Spennende nye bilmodeller som E-Tourneo Courier er framtiden for Ford i Europa – elektrisk, morsom og godt egnet for nye eventyr, sier Martin Sander, general manager, Ford Model e, Europe.
-->
‒ Vår nye helelektriske flerbruksbil er det nyeste beviset på vår globale milliardsatsing for å øke elbilproduksjonen, og levere tilkoblede biler som kundene våre ønsker.
Ford har altså gått grundig til verks når de har utviklet en ny utgave, og resultatet er blant annet et bagasjerom på spandable 570 liter ‒ opp 44 prosent. Og legges baksetene ned åpenbarer det seg hele 2.162 liter med plass, noe som ifølge Ford er over 500 liter mer enn forrige generasjons Tourneo Courier.
Men det er ikke alt. Foran kan frunken lokke med 44 liter lagringsrom, og dette er ifølge merket ideelt for å oppbevare ladekabler, varseltrekant og førstehjelpsskrin.
Dette er altså en flerbruksbil, og den store lagringsplassen kombineres med fem seter.
– E-Tourneo Courier er utviklet for å kunne ta med hele familien på eventyr eller for å slå ned baksetene og frakte for eksempel sykler, annet sportsutstyr eller byggevarer, sier Amko Leenarts, Design director, Ford, Europe.
‒ Det SUV-inspirerte designet er robust utvendig og romslig innvendig. Samtidig sørger moderne elbildetaljer for å tilføre eksklusivitet som tydelig viser at E-Tourneo Courier er en del av Fords elektriske revolusjon.
Så hva med rekkevidde?
Vel, det vet vi ikke. Ford vil ikke si noe om dette før bilen nærmer seg lansering, men avslører i det minste at elmotoren yter 136 hestekrefter og at ladingen fra 10 til 80 prosent via en 100 kW hurtiglader går unna på 35 minutter. Via en 11 kW hjemmelader tar det 5,7 timer å lade fra 10 til 100 prosent, opplyser de.
Men det Ford bekrefter er at denne flerbruksbilen også er godkjent for å dra henger, og da er maks vekt 700 kilo. Den kommer også med tre kjøremoduser, Normal, Øko og Glatt, og selvsagt flere førerassistenter som forenkler og gjør kjøreturen sikrere.
Utvendig byr bilen også på noen nye farger som Cactus Grey, Fantastic Red og Bursting Green, og en Active-versjon kan også leveres med kontrastfarge på taket – akkurat som på Ford Bronco.
På innsiden har Ford selvsagt puttet inn sitt Sync4 infotainmentsystem, og hjertet er en 12-tommers skjerm plassert sentralt i midten av dashbordet.
Her er det også ting som trådløs tilkobling av mobilen via Android Auto og Apple Carplay, trådløse OTA-oppdateringer og ladeplate for mobilen, og bilen kan også kobles til FordPass-appen som blant annet byr på en smart forvarming-funksjon.
Den nye E-Tourneo Courier ble vist fram under et Bring-arrangement i København, og er en av 10 helelektriske modeller Ford skal tilby i Europa innen utgangen av 2024.
Flerbruksbilen skal produseres ved Fords anlegg i Romania sammen med den populære Puma, som også skal komme i en helelektrisk drakt sammen med nye E-Tourneo Courier i løpet av 2024.
Les også: