Ford slår seg sammen med Red Bull, og sammen skal de lage drivverk til Formel 1-bilene fra og med 2026. (Fotos: Ford)

Ford til Formel 1

Brennhete Formel 1 er en magnet på bilmerkene, og nå følger Ford i hjulsporene til Audi.


At strømmetjenester skulle sette full fyr på Formel 1 så nok ingen for seg, men slik ble det altså.

Netflix-serien «Drive to Survive» har åpnet slusene til den tidligere så tradisjonelle motorsporten for et annet og yngre publikum, mens Liberty Media som sikret seg de kommersielle rettighetene i 2017 gjør alt de kan for å gjøre sporten mer interessant og TV-vennlig.

-->
Det har også gjort sitt for at nye aktører nå finner veien til F1, og Audi blir en av de nye motorleverandørene fra 2026 når en ny generasjon av hybride drivverk som skal finne veien til de superraske bilene.

Her skal den elektriske kraften som overføres økes med nærmere 50 prosent, og det skal også brukes 100 prosent bærekraftig drivstoff.

Men fortsatt skal det handle om V6-motorer, og et annet mål med endringene er å redusere kostandene lagene har rundt drivenhetene de bruker.

De andre motorleverandørene som er bekreftet for 2026 er Alpine, Ferrari, Honda og Mercedes.

Og Ford.

For det amerikanske bilmerket finner veien tilbake til F1 etter mer enn 20 års fravær, og slår seg sammen med selveste Red Bull ‒ laget som både fikk verdensmesteren for førere med Max Verstappen og hentet hjem lagtittelen i fjor.

Ford og Red Bull Powertrains skal sammen levere motorpakkene til lagene Oracle Red Bull Racing og Scuderia Alpha Tauri fra og med 2026, og dette selskapet heter Red Bull Ford Powertrains.

– Dette er starten på et nytt og svært spennende kapittel i Fords motorsporthistorie, sier styreleder i Ford Motor Company, Bill Ford.

‒ Den startet da min oldefar vant et løp som bidro til lanseringen av selskapet vårt. Ford vil sammen med verdensmesterne Oracle Red Bull Racing returnere til den øverste klassen i motorsport. Vi vil ta med oss Fords lange tradisjoner for innovasjon, bærekraft og elektrifisering til en av de mest synlige arenaene i verden.

Fram til 2026 skal Red Bull Ford utvikle en motorpakke med en 350 kW elektrisk motor og en forbrenningsmotor.

‒ Fords retur til Formel 1 med Red Bull Racing handler ene og alene om hvor vi er på vei som selskap – stadig mer elektriske, programvaredefinerte moderne biler og opplevelser. F1 vil være en veldig kostnadseffektiv plattform for innovasjon, for å dele ideer og teknologier, samtidig som det vil engasjere titalls millioner av nye kunder, sier president og CEO i Ford Motor Company, Jim Farley.

Ford har en lang F1-historie, og er den mest suksessfulle motorleverandøren etter Mercedes og Ferrari. Faktisk har Ford fått hele 13 verdensmestere, og da legenden Michael Schumacher for eksempel tok sin første VM-tittel tilbake i 1994 var det i en Benetton Ford.

Den historien fikk en brå slutt i 2005, for da kjøpte Red Bull F1-laget til Jaguar som var utstyrt med Ford-motorer. Ringen sluttes dermed når Red Bull og Ford slår seg sammen i 2026.

‒ Det er fantastisk å kunne ønske Ford velkommen tilbake til Formel 1 med dette partnerskapet. Som en uavhengig motorprodusent er det å kunne dra nytte av erfaringen til en bilprodusent som Ford verdifullt i kampen mot konkurrentene, sier teamsjef Chris Horner hos Red Bull.

‒ De er en produsent med en rik motorsporthistorie som strekker seg over mange generasjoner – fra Jim Clark til Ayrton Senna og Michael Schumacher. For oss i Red Bull Powertrains er det veldig spennende å starte det neste kapittelet, som Red Bull Ford, i dette dynastiet.

For Ford har det viktigste vært at F1 blir mer elektrifisert, for det amerikanske bilmerket satser som kjent tung på elbiler og har allerede på plass viktige modeller som Mustang Mach-E og F-150 Lightning.

Totalt lyder den elektrifiserte satsingen til Ford på hele 50 milliarder kroner, og for å sette skikkelig fart på utviklingen skal de delta i en rekke motorsporter de kommende årene. Det inkluderer store arrangement som rally-VM, Le Mans og Nascar.

‒ Vi går nå inn i en helt ny og spennende periode for Ford Performance. Sammen med Red Bull Racing vil vi være med i kampen om å vinne F1. Samtidig vil du kunne se verdens mest populære sportskupe, Mustang, i alt fra lokale løp til Australian Super Cars til Nascar og Le Mans, sier Farley.

‒ Vi vil også bygge videre på vår ledende posisjon innenfor offroad i World Rally Championship, King of Hammers, Baja 1000 og lignende. Samtidig vil vi fortette å begeistre en hel verden med kule konsepter som SuperVan 4 og Mach-E 1400.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Motorsport