Ford bygger en Ranger Raptor som skal takle sanddynene i neste års Dakar-rally. (Fotos: Ford)

Ford sender pickupen Ranger til Dakar-rallyet

Audi konkurrerer i Dakar-rally med en elbil, og Ford vil ikke være noe dårligere og stiller til neste år opp med en europeisk pickup. Dog ikke en helt vanlig en.


Det er nye tider, og den kunne man se ut av årets berømte Dakar-rally. Audi hadde nemlig sendt en helelektrisk bil til rallyet, og det gikk ganske så bra ‒ og dårlig.

For det var svært varierende resultater for Audi RS Q e-tron, og på den positive siden ble det 14 pallplasser i løpet av de drøyt to ukene i januar. Men det ga ikke noen topplasseringer sammenlagt, for en masse trøbbel under enkelte etapper sendte svenske Mattias Ekström helt ned til 14. plass da det var over.

Ikke at Audi deppet altfor mye, for dette var sesongen de skulle ta lærdom, og skal stille enda mer forberedt til neste åts Dakar som skal kjøres i Saudi-Arabia i perioden 5.-19. januar.

Der får de selskap av noe så spesielt som en Ford Ranger. Ikke det at Ford er helt ukjent med Dakar, for en pickup fra merket var faktisk på startstreken også i år. Men dette var en spesialvariant av F-150 Raptor som endte på 6. plass, men nå handler det altså om en offisiell Ford-satsting og en annen pickup ‒ «Europa-versjonen» Ranger Raptor i Rally Raid T1+-klassen.

I likhet med Audis første forsøk skal det i første omgang handle om å ta lærdom.

– Dakar-rally har vært et mål for oss. Vi undervurderer ikke omfanget av de utfordringene som ligger foran oss, og ønsker først og fremst å lære ved å gjennomføre dette med vår Ranger T1+ og våre to kunnskapsrike partnere, sier global direktør for Ford Performance Motorsports, Mark Rushbrook, som er offensiv:

‒ Sammen kan vi få til fantastiske resultater i sanddynene på den arabiske halvøya.

Over hos de fire ringene er det Audi Sport som står for Dakar-satstingen, og hos det amerikanske merket er det Ford Performance som skal preppe en Ranger slik at den kan takle sanddynene. Og da hjelper det selvsagt å ha erfaring fra et krevende storløp som Le Mans.

Med seg på laget er de langsiktige partnerne M-Sport og Neil Woolridge Motorsport (NWM), og denne trioen skal lage en ekstrem racingversjon av Ford Ranger Raptor.

Men veien til Dakar er lang, og gjengen har lagt opp tre utviklingsfaser som skal sørge for en konkurransedyktig Ranger. Og det handler om den forrige generasjonen T1 utstyrt med en 3.5-liters EcoBoost-motor.

Planen er denne skal testes både i Spanias Baja España Aragón og Marokkos Rally du Maroc i juli og oktober, før den står klar på startstreken i Dakar-rally i januar.

– Den første gangen vi deltar i Dakar vil det handle mest om å lære hvordan vi skal konkurrere framover. Samtidig, så deltar vi ikke bare i racing for å vinne. Vi gjør dette også for hele tiden å produsere bedre produkter til kundene våre, sier Rushbrook.

Og de har allerede rettet blikket mot Dakar 2025, og Ford Performance og M-Sport skal lage en helt ny og spesialbygd Ranger Raptor for dette løpet. Denne skal ifølge Ford utvikles og tilpasses løpets T1+ klasseregler.

– Dakar-rallyet er virkelig en av de store høydepunktene innenfor global offroad-racing. Etter å ha oppnådd stor suksess sammen med Ford i FIA WRC (rally-VM) ser vi nå virkelig fram til å legge ned like mye energi og innsats for å konkurrere med Ranger i Dakar, sier M-Sports administrerende direktør, Malcolm Wilson.

M-Sport står bak Fords offisielle satstingen i rally-VM, og fikk verdensmesteren både i 2017 og 2018 i form av franske Sébastien Ogier.

Hvem som skal kjøre neste år Dakar-bil er ikke kjent, men kanskje dukker den nå halvpensjonerte Ogier opp bak spakene? Det får tiden vise.

Les også:

 

 

 

Les mer om:

Nyheter Motorsport