Ford Mustang Mach-E: Kun uker unna

Mustang Mach-E kommer til å sette ny rekord for utleveringer av Ford-biler her i Norge, og det er nå bare uker til de første kundene kan sette seg inn i sin nye elbil.


Nye elbiler skaper generelt stor interesse i elbilnasjonen Norge, men så har vi de som det knyttes ekstra store forventninger til.

En slik er Fords aller første rene elbilmodell, en helelektrisk SUV som faktisk er så viktig for den amerikanske produsenten at den har arvet det legendariske Mustang-navnet. Det skaper høye forventninger, og fallhøyden blir desto høyere om Ford ikke leverer som forventet.

-->
Det er lite som tyder på akkurat det, for de aller fleste ekspertene som har testet Mustang Mach-E har vært positive. VG trillet for eksempel en femmer på terningen, mens Nybiltester ikke var særlig fornøyd ‒ men det var fordi de måtte levere den tilbake etter endt testing.

Mustang Mach-E kombinerer SUV, pris og rekkevidde på en ganske gunstig måte, og det er mulig å få den med bakhjulstrekk og 610 kilometers rekkevidde for godt under halvmillionen. Ford tilbyr fire versjoner ut fra startblokka, to med bakhjulstrekk og to med firehjulstrekk.

Ford Norge har ikke overraskende opplevd stor interesse for den helelektriske Mustangen, som ble vist fram for første gang i november 2019.

‒ Mottakelsen har vært enormt positiv både av kunder, potensielle kunder, alle våre forhandlere og ikke minst bilpressen, forklarer Anne Sønsteby, informasjonsdirektør hos Ford Motor Norge.

Den norske Ford-avdelingen solgte drøyt 3.000 biler i fjor, men dette kommer de til å mer enn doble i 2021 takket være elbilen.

‒ Vi har fått flere tusen bestillinger, og antall bestillinger øker for hver dag som går.

Ikke uventet går nordmenn flest for kombinasjonen lang rekkevidde og firehjulstrekk. Tre av fire som har bestilt en Mustang Mach-E har haket av for Longe Range og AWD, altså den med en WLTP-rekkevidde på 540 kilometer og trekk på alle hjulene. De resterende 25 prosentene har fordelt seg jevnt over de tre andre utgavene.

Med flere tusen på leveringslisten kan fort ventetiden bli lang, men heldigvis for norske kunder har vi et så stort elbilsalg at selv en amerikansk gigant som Ford prioriterer oss.

‒ Norge er et av de landene i Europa som startet salget av Mustang Mach-E først, og vil naturlig nok også være av de landene som først får Mustang Mach-E-leveranser, sier Sønsteby.

Elbilen nærmer seg altså med stormskritt, og de første kundene får levert sin Mustang Mach-E allerede i neste måned.

‒ Men majoriteten av de første måneders bestillinger for Norge blir levert i april og mai, understreker informasjonsdirektøren.

Det er ventet ganske mange biler til Norge, så Ford Norge forventer å holde takten oppe utover sommeren.

Det blir heller ikke altfor lang ventetid for de som bestiller seg en Mustang Mach-E nå, og Ford Norge mener at de skal klare å levere biler til disse i løpet av 3. kvartal. Det skal i utgangspunktet heller ikke være noen forskjell på ventetiden mellom de forskjellige utgavene.

I tillegg til elektrisk drivlinje og ny teknologi, kommer også Mustang Mach-E med trådløs programvare-oppdateringer kalt OTA. Dette får stadig flere av de noe elbilmodellene, og fordelen med dette er at bilene kan oppdateres uten å måtte besøke et verksted.

Sønsteby forventer noen store programvare-oppdateringer i året som krever Wi-Fi, mens de litt mindre vil komme hyppigere.

‒ Noen mindre oppdateringer som kartdata, endringer i layout og slike ting kan eventuelt lastes ned med 4G hvis kundene ønsker det, forklarer hun.

En fordel med OTA er at bilprodusentene kan rette opp feil uten å måtte innkalle bilen til et verksted, og nettopp feil har vært et problem for flere nye elbilmodeller den siste tiden. Sønsteby sier at Ford har lagt ned store ressurser rundt kvalitetssikringen i jakten på en mest mulig feilfri bil fra start av.

‒ Bilene som skal leveres i Europa er også igjennom en siste kvalitetssjekk når de ankommer Europa – deretter er det transport til Norge og utlevering til våre kunder via vårt landsdekkende forhandler-apparat.

Ford har hatt sine norske folkemodeller opp gjennom historien, men ingen kan nok matche den interessen Mustang Mach-E nå genererer. Det meste tyder på at den kommende elbilen blir tidenes mest populære Ford-modell her hjemme basert på et årlig salg.

‒ Ja, det er vi relativt overbevist om, selv om Ford også tidligere har hatt storselgere som Sierra, Escort, Taunus og Mondeo ‒ for å nevne noen, sier informasjonsdirektøren.

Mustang Mach-E er startskuddet for en gedigen elektrisk satsing fra Ford, og den neste elektriske modellen som er på tur til Norge blir varebilen E-Transit som kommer på markedet i 2022.

Men før den tid kan Ford friste med nok en Mustang Mach-E, nemlig GT-versjonen som kommer mot slutten av året.

Dette er en kraftpakke av en elbil, og med 465 hk og 830 Nm klarer den 0-100 km/t på bare 3,7 sekunder. Det er altså en ekte amerikansk muskelbil, og ruller dermed i hjulsporene på bilen den har arvet deler av navnet fra ‒ den berømte Ford Mustang.

Og selv om interessen for den med Mach-E i navnet er skyhøy, kan den ikke måle seg med hva som skjedde da Mustangen ble avduket under verdensutstillingen i New York tilbake i 1964. Samme dag valfartet nemlig amerikanerne til Ford-forhandlere, og da dagen var omme hadde vanvittige 22.000 bestilt seg en Mustang.

Så ja, man kan si at salget var elektrisk allerede den gang.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter