Ford har på gang en ny plattform som blant annet skal resultere i en rimelig elektrisk pickup. (Fotos: Ford)

Ford melder en billig elektrisk pickup

50 milliarder kroner. Det er så mye Ford skal legge inn i satstingen på en ny pickup og nye batterier.


Ford har bestemt seg for en ny gedigen satsting. Den heter «Bet on America», og inkluderer 5 milliarder dollar og skal gi 4.000 arbeidsplasser. Og ja, en ny elektrisk pickup og noen nye avanserte prismatiske batterier.

Mer eksakt er det en ny Ford Universal EV Platform på gang, og denne skal åpne for storproduksjon rundt en ny familie av rimelige kjøretøy. Disse skal være elektriske, morsomme å kjøre og digitalt avanserte med trådløse oppdateringer som vil fortsette å forbedre kjøretøyet. Jepp, ifølge Ford selv. 

-->
Resultatet skal vi se i form av en mellomstor 4-dørs elektrisk pickup, og denne står aller først i køen. Bilen lokker i dag med en startpris på rundt 30.000 dollar, så legg på en null for omtrent norske kroner. 

Og ja, Ford holder ikke igjen når det kommer til lovnader rundt denne billigbilen, og sier at pickupen blir rask som en Mustang EcoBoost. Og ja, med mer passasjerplass enn den nyeste Toyota Rav4 – og her kommer det i tillegg både en frunk og et lasteplan.

Dette er altså en elektrisk game changer, iallfall over i det amerikanske pickupriket, og bilen skal etter planen stå klar i 2027. 

– Vi tok en radikal tilnærming til en svært vanskelig utfordring: Lage rimelige kjøretøy som gleder kundene på alle måter som betyr noe – design, innovasjon, fleksibilitet, plass, kjøreglede og eierkostnader – og gjøre det med amerikanske arbeidere, sier Fords president og administrerende direktør Jim Farley.

– Vi har alle opplevd altfor mange «gode college-forsøk» av bilprodusenter i Detroit for å lage rimelige kjøretøy, noe som ender opp med stillestående fabrikker, permitteringer og usikkerhet. Så dette måtte være en sterk, bærekraftig og lønnsom virksomhet. Vi rev opp konseptet med bevegelige samlebånd og designet et bedre et. Og vi fant en vei til å bli den første bilprodusenten som lager prismatiske LFP-batterier i USA.

Ok, så hvordan skal Ford klare å lage en så billig elektrisk pickup?

Vel, Ford forklarer at den nye plattformen reduserer antall deler med 20 prosent sammenlignet med et typisk kjøretøy, her er det 25 prosent færre festemidler, 40 prosent færre arbeidsstasjoner fra dokk til dokk i fabrikken og 15 prosent raskere monteringstid. 

Og de lover lavere eierkostnader over fem år enn en tre år gammel brukt Tesla Model Y.

De viser for eksempel til ledningsnettet i den nye mellomstore pickupen. Den er 1,3 kilometer kortere og 10 kilo lettere sammenlignet med den 1. generasjons elektriske SUV de kom med.

Når det gjelder batteriet, litiumjernfosfat (LFP) prismatiske batterier, skal disse åpne for både plass- og vektbesparelser, samtidig som de gir kostnadsreduksjon og holdbarhet for kundene, ifølge Ford. 

Batteripakken er montert under gulvet, noe som også skal gjøre innsiden enda mer lydisolert og i tillegg åpne for en bedre plassutnyttelse. 

De ruller også i Skodas hjulspor når det kommer til praktiske løsninger, og Ford sier at det blant annet blir mulig å låse surfebrettene eller annet utstyr i lasteplanet. Så ja, skiene bør kunne låses enkelt der bak. 

Og som sagt skal den nå 100 km/t like raskt som en Mustang EcoBoost, og her skal det til og med være mer marktrykk. 

– Vi hentet inspirasjon fra Model T – universalbilen som endret verden, sier Doug Field, Fords sjef for EV, digital og design. 

– Vi samlet en virkelig strålende samling av hjerner på tvers av Ford og slapp de løs for å finne nye løsninger på gamle problemer. Vi anvendte førsteklasses ingeniørkunst, og presset fysikkens grenser for å gjøre det morsomt å kjøre og konkurrere på overkommelighet. Vår nye sonebaserte elektriske arkitektur låser opp muligheter bransjen aldri har sett. Dette er ikke et nedstrippet, gammeldags kjøretøy.

Hva den kommende billige pickupen faktisk vil by på av spesifikasjoner er ikke kjent, så det blir spennende å se hva denne lander på både når det kommer til rekkevidde og ladeeffekt. 

For skal den være elbiltidens T-Ford bør også dette være på plass. 

Les også:

Hva tenker du

Les også