Gigantiske Ford satser hardt på nær sagt alle bilområder, det være personbiler, varebiler, pickuper og motorsport. Nå inkluderer satstingen også elektriske utgaver, og de er heller ikke redde for å kombinere flere av disse biltypene inn i en bil.
Under Goodwood Festival of Speed i Storbritannia avduker de nemlig et elektrisk varebilmonster. Jepp, intet mindre. Her har Ford tatt den uvanlige kombinasjonen av motorsport og varebiler, og sluttresultatet er en utgave som Ford kaller for en SuperVan.
-->
Den første slike kom i 1971 og brukte av alle ting motoren fra Le Mans-vinneren Ford GT40 i bilen som i utgangspunktet var en Transit Mk1.
SuperVan 2 var utstyrt med en 590 hk sterk Cosworth-motor og hadde glassfiberkarosseri, og ble fulgt opp med SuperVan 3 med 650 Cosworth-hester hentet fra selveste formel 1.
Se bilder av alle disse tre lenger nede.
Nå er det som kjent nye tider, og Ford slår til med en Electric SuperVan. Og denne får de tre foregående søstrene til å framstå som noen gamle gamper, for her er det superpotente mustanghester det handler om.
Designteamet til Ford har fått frie tøyler, og laget en elektrisk varebil som helt klart trives best på racerbanen. Det ser man først og fremst ut av designet, men også det under skallet overgår Ford Pro Electric SuperVan alt av biler som finnes på markedet.
Det er fire elektriske motorer, et væskeavkjølt 50 kWh-batteri og et skreddersydd kontrollsystem, og totalt produserer drivsystemet rundt vanvittige 2.000 hk. Det er så mye elektrisk kraft at selv formel 1-bilene skal slite med å henge på denne opp til 100 km/t.
Ford opplyser nemlig at SuperVan klarer 0-100 km/t på under 2 sekunder, og dette er på linje med de allerede villeste elektriske hyperbilene som nå er under utvikling.
Chassiset er spesialbygd for racerbanen, men har også komponenter fra den nylig avdukede nye E-Transit Custom – den første helelektriske versjonen av Europas mest solgte varebil. Og ja, den er også koblet til nettskyen.
Det åpner for at føreren mottar sanntidsinformasjon, i tillegg til fjernstyring av bilens oppsett og optimalisering av ytelsen. Electric SuperVan kan også by på flere kjøremoduser og en bremseteknologi som regenerer, akkurat som Fords helelektriske modeller.
Bak det oppsiktsvekkende elektriske konseptet står Ford Performance, Ford Design og STARD, sistnevnte en Østerisk spesialist på elektrifiserte racingbiler.
‒ Med 2.000 helelektriske hk leverer SuperVan begeistring uten sidestykke, slår Mark Rushbrook, global director i Ford Performance, fast.
‒ Stylingen – som er inspirert av nye E-Transit Custom ‒ er også oppsiktsvekkende. SuperVan kan, akkurat som en topp moderne racingbil, også bruke sanntidsdata til hele tiden å optimalisere ytelsen. Dette handler ikke bare om hestekrefter.
For racerbiler handler det som kjent mye om vektbalanse. I Electric SuperVan er den væskeavkjølte batteripakken plassert slik at den bidrar til optimal vektdistribusjon og lavt tyngdepunkt, og batteriet kan full-lades på rundt 45 minutter fra en standard hurtiglader.
Hele utsiden med sine racingelementer gjør den selvsagt spektakulær, men det elementet som stikker seg mest ut er kanskje den spesielle bakenden. Den maksimerer marktrykket og gir SuperVan bedre veigrep.
Sjekk dette:
Kjøremodusene er også litt annerledes enn det man finner i en vanlig bil, for i tillegg til den vanlige Road byr SuperVan på Track (tilpasset bane og mønsterfrie dekk), Drag (maksimal akselerasjon til dragracing), Drift (for spektakulær sladding) og Rally (for optimalt grep og ytelse på asfalt og grusvei med spesialdekk).
Og ja, gjengen har også puttet inn både launch-kontroll og traction-kontroll med tre forskjellige innstillinger for regenerering av bremsekraften for å lade batteriet.
På toppen har den også en E-Boost knapp som gir maksimalt med krefter, dreiemoment og dermed også ytelser.
Bilen er altså på plass under den britiske fartsfestivalen, og skal kjøre i bakkeløpet av tidligere Le Mans-vinner Romain Dumas. Vi tipper det kommer til å gå unna.
Electric SuperVan er altså den fjerde i rekken av supervaner fra Ford, og viser en gang for alle at man aldri må undervurdere enn kassebil.
– For oss i Ford Pro handler alt om å øke produktiviteten til kundene våre. Derfor utviklet vi en helt ny helelektrisk SuperVan – for å vise det fulle potensiale som ligger i elektriske biler som er tilkoblet 24/7, sier general manager for Ford Pro Europa, Hans Schep.
‒ Dette utrolige konseptet tar den avanserte teknologien og det distinktive utseendet fra E-Transit Custom til et helt nytt nivå, og er et fartsfylt bevis på kraften i Ford Pro sitt økosystem av tilkoblede tjenester.
Her er bilder av Electric SuperVan og de tre andre søstrene, og disse vil du ikke gå glipp av.
Les også: