Ford gjør to nye modeller hybrid

Både S-Max og Galaxy følger nå i hjulsporene til Ford Kuga og skal komme som hybridversjoner.


Som de fleste har fått med seg tråkker Ford snart inn i den helelektriske
framtiden, og modellen som tar dette spranget er Mustang Mach-E som etter
planen skal ankomme norske forhandlere i løpet av høsten.

Denne imponerende elbilen har kanskje sørget for de fleste
overskriftene, men Ford har mye mer på gang når det gjelder elektrifisering av
bilene.

-->
EU har for lengst annonsert strengere utslippskrav, og Ford
har svart med å investere rundt 30 milliarder kroner rundt sin spanske fabrikk
i Valencia siden 2011.

Mye av dette er myntet på elektrifisering av framtidige
modeller, og de har blant annet brukt rundt 7 milliarder kroner på å utvikle en
ny Kuga-modell.

Denne blir den mest «elektriske» i Fords portefølje, og kommer
både som ladbar hybrid med en elektrisk rekkevidde på over 50 kilometer og som selvladende
hybrid.

Nå investerer Ford over 400 millioner nye kroner i fabrikken,
og dette skal blant annet brukes til å bygge et toppmoderne anlegg for
montering av batterier.

Dette skal sørge for to nye produksjonslinjer, for nå utvider
Ford hybridsatsingen til også å inkludere S-Max og Galaxy.

14 nye elektrifiserte modeller

Det nye anlegget skal etter planen være klar for drift i
september.

‒ Vi er svært fornøyde med snart å kunne tilby begge de populære familiebilene Ford S-Max og Ford Galaxy som hybridversjoner, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

‒ De vil bli et godt alternativ til Fords EcoBlue
dieselmotor, uten at det går på bekostning av verken innvendig plass, komfort
eller fleksibilitet.

‒ I løpet av 2020 skal Ford totalt introdusere hele 14 nye
elektrifiserte modeller i Europa, sier han.

Deler hybridløsning

De tre modellene skal dermed dele hybrid-teknologi, og Fords
løsning innebærer blant annet at de vannavkjølte litium-ion-batteriene monteres
i en kollisjonssikker og vanntett konstruksjon i bunnen av bilen slik at det
ikke går utover den innvendige plassen.

Hybridversjonen av S-Max og Galaxy skal komme på markedet i
2021, og kombinerer en 2.5-liters Atkinson bensinmotor, en elektrisk motor,
generator og et litium-ion-batteri.

Begge modellene kommer som 7-seters som standard, og Ford
understreker at den innvendige plassen blir lik de versjonene som ikke har
hybrid.

Bagasjerommet på S-Max blir på opptil 2.200 liter, mens
Galaxy kan by på opp mot 2.339 liter.

Kjappere enn dieselversjonen

Under panseret yter hybridmodellene 200 hk med et dreiemoment
på 210 Nm, og de får også bedre akselerasjon enn de med Ford EcoBlue
dieselmotor.

Hybridteknologien gjør at begge enten kan kjøres
helelektrisk eller i kombinasjon med bensinmotoren, og Ford har også utviklet
et system som lærer deg hvordan du kan kjøre mest mulig energieffektivt.

Populær S-Max

Fords nye hybridteknologi sørger blant annet for å regenerere
opptil 90 prosent av bremseenergien, og dette brukes til å lade opp batteriet.

Familiebilen S-Max blir stadig mer populær i Europa, og
salget økte med 9 prosent fra januar til november i fjor sammenlignet med samme
periode året før.

Totalt er det solgt 125.000 S-Max og 69.000 Galaxy siden den
siste generasjonen ble introdusert i 2015.

Les også: