Annonse
Hjem Hydrogen Toyota sin lekre hydrogenbil gruser elbilene på rekkevidde

Toyota sin lekre hydrogenbil gruser elbilene på rekkevidde

Toyota har plassert det futuriske designet i skapet, og gitt nye Mirai moderne linjer som flesteparten kan like. Og gitt den fem seter og en rekkevidde som gruser elbilene.

Vi har sett det mange ganger. Biler med framtids-teknologi skal også se ut som en framtids-bil, og resultatet blir ofte en bil med et noe snålt utseende.

Toyota valgte å gjøre dette med hydrogenbilen Mirai tilbake i 2014, og selv om bilen så ok ut ville den aldri vinne en skjønnhetskonkurranse.

Men det er nå historie, for den nye Mirai-modellen som er på tur blir en bil med nye og moderne linjer som er lett å like.

‒ Jeg vil at kundene skal si at «jeg velger Mirai, ikke bare fordi det er en hydrogenbil, men ganske enkelt fordi jeg vil ha denne bilen ‒ og tilfeldigvis er den en hydrogenbil», sier Yoshikazu Tanaka, sjefingeniør for nye Mirai.

Saken fortsetter under Annonsen

‒ Vi vil fortsette utviklingsarbeidet med den følelsen i fokus, og vi håper at nye Mirai bidrar til å lede an arbeidet mot et hydrogensamfunn.

Som bildet over viser har den fått moderne coupé-lignende runde linjer hvor takket faller i bue ned mot bakenden, og det er komplett umulig å se at dette er noen annet enn en ny bensinbil.

Den har en lav og aerodynamisk linje, og det hjelper selvsagt på at den er skodd med store 20-tommers hjul som gir den et sportslig utseende.

De har heller ikke glemt innsiden, som er toppmoderne med en stor 12,3-tommers skjerm i midten og et instrumentpanel som omslutter sjåføren.

Toyota har vært smarte nok til å bruke den nye TNGA-plattformen når de har satt sammen den neste generasjonen av Mirai, og den knapt 5 meter lange bilen får bakhjulstrekk og tre bakseter mot dagens to.

Den nye plattformen gir også nye Mirai et stivere karosseri og et lavere tyngdepunkt, noe som igjen betyr bedre dynamikk og kjøreegenskaper.

‒ Vi har hatt som mål å lage en bil kundene ønsker å kjøre hele tiden, en bil som har en emosjonell og attraktiv design og dynamikk og ytelser som får fram smilet hos sjåføren, sier Tanaka.

Og ytelser, mer eksakt rekkevidde, har Mirai nok av. Iallfall målt opp mot dagens elbiler.

Toyota har som kjent ikke hatt noe særlig tro på rene elbiler, og har heller satset på hybrider samt hydrogenbilen Mirai.

Og de har prøvd å stimulere flere i bilindustrien til å satse på det samme.

I 2015 gikk de til det drastiske skrittet at de friga 5.680 patenter rundt hydrogen-teknologien, og i fjor fulgte de opp med å åpne opp for ytterligere 2.380 brenselcelle-patenter, inkludert 680 rundt hydrogentanker.

Alt dette for at andre også enklere kan satse på hydrogenbiler. For som kjent; sammen er vi sterkere.

Toyota har nå videreutviklet brenselcelle-teknologien og hydrogentank-systemet, og nye Mirai høster fruktene.

Den kommende versjonen får tre tanker, en lang og to korte, som sammen øker drivstoffkapasiteten med rundt et kilo hydrogen sammenlignet med dagens modell.

Sammen med nye løsninger rundt brenselcelle-systemet gir dette et formidabelt hopp i rekkevidden.

Nåværende Mirai har en rekkevidde på rundt 500 kilometer, mens den kommende får hele 650 kilometer ‒ rundt 30 prosent forbedring.

Toyota håper alt dette skal gi ny fart rundt modellen.

For inneværende generasjonen av Mirai har vært alt annet enn en bestselger, og det er kun solgt rundt 10.000 slike til nå.

Men «Mirai 2.0» kan åpne nye dører, og det skal iallfall ikke stå på designet.

For borte er de futuriske linjene, og nå kan den helt klart stille opp i en skjønnhetskonkurranse uten å få stygge blikk sendt etter seg.

Den nye modellen lanseres sent i 2020, først i Japan, Nord-Amerika og Europa, og prisen er fortsatt ikke kjent.

Her er bildene av den nye Toyota Mirai:

Les også:

4 KOMMENTARER

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,815FansLik
85FølgereFølg
82FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker